Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, March 12, 2011

Sociale netwerkactiviteit bedrijven vooral informatie-gericht

Internationale bedrijven voelen zich steeds comfortabeler met het interactieve karakter van sociale netwerken en zijn steeds meer bereid om met hun stakeholders op die platformen direct te communiceren. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Burson-Marsteller. De onderzoekers stelden vast dat 80 procent van de honderd grootste bedrijven ter wereld op de microbloggingsite Twitter geregeld worden besproken, terwijl 77 procent een eigen profiel heeft opgezet.

De onderzoekers merken op dat in Europa 83 procent van de grote bedrijven een eigen profiel heeft op Twitter, tegenover 72 procent bij Amerikaanse bedrijven en 67 procent bij de Aziatische ondernemingen. Er wordt aan toegevoegd dat het Amerikaanse computerbedrijf IBM op de sociale netwerksite inmiddels 76 profielen heeft opgezet. Ook de Amerikaanse retailer Wal-Mart telt 39 profielen. De onderzoekers merken verder op dat twee derde van de bedrijven berichten publiceert voor individuele gebruikers, tegenover minder dan 40 procent één jaar geleden.

"Dit laatste geeft aan dat de bedrijven meer geïnteresseerd raken in een daadwerkelijke dialoog," merkt Mark Penn, chief executive van Burson-Marsteller, op. De onderzoekers merken op dat 57 procent van de bedrijven ook berichten van andere bronnen doorstuurt. Dat is een stijging met 32 procent tegenover vorig jaar. Burston-Marsteller voegt er aan toe dat de activiteiten van de bedrijven op Twitter zich vooral concentreren op nieuws en informatie (88 procent), gevolgd door klantendienst (40 procent), promoties (28 procent) en vacatures (10 procent).

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home