Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, March 12, 2011

Babymedia hebben weinig educatieve waarde voor kleine kinderen

Babymedia - video's die specifiek werden ontworpen om de ontwikkeling bij jonge kinderen te stimuleren - schieten vaak te kort in hun opdracht. Dat is de conclusie van een onderzoek aan de University of California. Daarbij wordt opgemerkt dat deze video's kinderen weliswaar entertainen, maar hen niet helpen om woorden en concepten op te pikken. Er zijn volgens de onderzoekers zelfs aanwijzingen dat kinderen die op een prille leeftijd met deze babymedia te maken hebben gehad, minder taalvaardig bleken te zijn dan hun leeftijdsgenoten.

"Er is geen enkele aanwijzing dat kinderen onder de achttien maanden, zelfs met de ondersteuning van ouders, iets van een dvd-product kunnen leren," merkt Rebekah Richert, professor psychologie aan de University of California, op tegenover het webmagazine HealthDay News. "Kinderen die de peuterleeftijd benaderen, zouden er wel iets van kunnen opsteken, op voorwaarde dat ze daarbij de hulp krijgen van hun ouders." De onderzoekers stelden naar eigen zeggen vast dat er geen relatie kan worden gevonden tussen het bekijken van babymedia en een grotere taalvaardigheid.

"De baby's die de meeste woorden bleken aan te leren, bleken in het geheel geen contact te hebben gehad met deze media." Don Shifrin, pediater aan de School of Medicine van de University of Washington, merkt op dat dit onderzoek een bevestiging vormt dat ouders de blootstelling aan televisie voor kinderen tot twee jaar tot een minimum zouden moeten beperken en dat kinderen op die leeftijd vooral moeten spelen in plaats van voor een televisiescherm te zitten.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home