Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, March 13, 2011

Minder Amerikaanse klachten over online criminaliteit

In de Verenigde Staten is het aantal klachten over online criminaliteit gedaald, maar blijft nog altijd ver boven het niveau van vier jaar geleden. Dat is de conclusie van een rapport van het Internet Crime Complaint Center. Het voorbije jaar werden door de organisatie 303.809 klachten ontvangen over internet-criminaliteit. Dat is een daling met 10 procent tegenover het jaar voordien, maar nog altijd 47 procent meer dan vier jaar geleden en 10 procent meer dan twee jaar geleden.

"De online criminaliteit heeft het voorbije decennium een enorme groei gekend," merken de onderzoekers op. "Bij het begin van de eeuw werden er amper 16.838 klachten ingediend. Dat betekent dat er over een periode van tien jaar een stijging met 1.800 procent werd opgetekend. Maar ook toen werd het jaar nadien al een verdrievoudiging tot 50.412 klachten opgetekend." De onderzoekers noemen het wel bemoedigend dat het voorbije jaar voor de eerste keer een substantiƫle daling werd opgetekend. Vier jaar geleden werd er al wel eens een daling met 1.000 klachten genoteerd.

Het voorbije jaar werden er vooral klachten ingediend over goederen die wel waren betaald, maar nooit werden geleverd. Identiteitsdiefstal en aanverwante feiten volgden op de tweede plaats. De onderzoekers wijzen erop dat bekende vormen van internetcriminaliteit, zoals spam en kredietkaart-fraude, veel minder vaak voorkomen. Die feiten vertegenwoordigden respectievelijk slechts 6,9 procent en 5,3 procent van het totale aantal klachten. Er wordt aan toegevoegd dat mannen grotere verliezen melden dan vrouwen. Ook zestigplussers maken gewag van hogere verliezen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home