Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, March 14, 2011

Facebook Europees marktleider sociale netwerken

Eind vorig jaar was Facebook de leidinggevende sociale netwerksite in de meeste Europese landen. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau ComScore. Alleen Nederland, Polen en Rusland hebben volgens de onderzoekers een andere sociaal netwerk met een gebruikerspubliek dat groter is dan Facebook. Telkens gaat het om een nationaal netwerk. In Turkije heeft Facebook de hoogste penetratie van alle Europese markten.

In Turkije is 90,4 procent van de internet-gebruikers actief op Facebook, gevolgd door Groot-Brittanniƫ met 81,7 procent. De top vijf wordt rond gemaakt door Scandinavische landen. Finland staat op een derde plaats met een penetratie van 81,2 procent, gevolgd door Noorwegen (79,7 procent) en Zweden (78 procent). De zesde plaats wordt ingenomen door Italiƫ met een penetratie van 78,1 procent, gevolgd door Denemarken, het vierde Scandinavische land, met een niveau van 77,5 procent.

In Rusland heeft Facebook daarentegen slechts een penetratie van 18,8 procent. Dat is de laagste score van heel Europa. In Rusland wordt de markt geleid door Vkontakte, gevolgd door Odnoklassniki en Mail.ru. Er wordt aan toegevoegd dat de Nederlandse markt voor sociale netwerken aangevoerd wordt door het binnenlandse Hyves, terwijl Facebook met een penetratie van 48 procent op de tweede plaats volgt. In Polen staat Facebook met een score van 55,5 procent eveneens op de tweede plaats. Daar is Nasza-klasa marktleider. Op beide markten kent Facebook echter wel een snelle groei.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home