Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, March 29, 2011

Britse internetreclame rondt kaap van 4 miljard pond

Internetreclame heeft in Groot-Brittanniƫ het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van bijna 4,1 miljard pond. Dat betekent een stijging met 12,8 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een onderzoek van het Internet Advertising Bureau (IAB) en het adviesbureau PricewaterhouseCoopers. Het is voor de eerste keer dat de Britse online reclame een omzet van meer dan 4 miljard pond realiseert. Het internet vertegenwoordigt inmiddels al een kwart van de totale reclame-omzet in de Verenigde Staten.

Het rapport merkt op dat de internet-reclame in Groot-Brittanniƫ het voorbije jaar drie keer zo snel gegroeid is dan het jaar voordien. De online sector groeide ook sneller dan de rest van de reclame-sector die zich de terugval tijdens de economische crisis aan het herstellen is. Guy Phillipson, chief executive van het Internet Advertising Bureau, merkt daarbij op dat onder meer de grote merken het voorbije jaar hun reclamebudgetten opnieuw hebben bijgesteld, waarbij vooral het internet als de grote winnaar naar voor kwam.

Er wordt opgemerkt dat de grootste groei werd opgetekend bij display-reclame op sociale netwerken, waar een stijging met nagenoeg 200 procent werd opgetekend. "Facebook is er het voorbije jaar in geslaagd om adverteerders ervan te overtuigen dat sociale netwerken een uitstekend platform vormen om hun producten te promoten," voeren de onderzoekers nog aan. Ook de omzet van online video-reclame is volgens het rapport nagenoeg verdubbeld. De grootste niche blijft zoekreclame, hoewel daar slechts een groei met 8 procent werd genoteerd.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home