Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, February 10, 2011

Nieuwe Russische mediatycoon in de maak

De Russische miljardair Roman Abramovich heeft een belang van 25 procent in de Russische televisiezender Channel One verkocht aan Yury Kovalchuk, meerderheidsaandeelhouder van Bank Rossiya. Door die deal wordt Kovalchuk een nieuwe grote partij op de Russische mediamarkt. Volgens de Russische zakenkrant Kommersant zou met de transactie een bedrag gemoeid zijn van 150 miljoen dollar. Abramovich houdt na de verkoop nog een belang van 24 procent in Channel One.

De National Media Group, de mediaholding van Kovalchuk, verwierf een belang van 100 procent in RastrKom-2002, dat een belang van 25 procent heeft in Channel One. National Media Group heeft al een belang van 68 procent in Ren-TV en is ook voor 72 procent eigenaar van Pyaty Kanal. Channel One is de meest populaire televisiezender van Rusland. De verschuiving in de aandeelhoudersstructuur zou volgens waarnemers geen operationele gevolgen hebben voor de zender.

Toch zeggen waarnemers dat er iets niet in de haak zit met de overname. Vladimir Kuznetsov, mediaspecialist bij UniCredit Securities, merkt op dat de overnameprijs voor Channel One bijzonder laag ligt. Daarbij wordt verwezen naar CTC Media, dat gewaardeerd zou worden op zes keer de omzet van vorig jaar. Bij Channel One bedraagt diezelfde ratio slechts 0,8 procent. "Dat is niet normaal, tenzij iemand een bijzonder goede koop heeft gedaan," aldus Kuznetsov.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home