Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, January 26, 2011

Wijnverkoop nieuwe markten toont dubbelcijferige groei

Wijnproducenten hebben bij hun export naar nieuwe markten zoals China, Rusland, Brazilië en Mexico het voorbije jaar een dubbelcijferige groei laten optekenen. Dat is de conclusie van een rapport van Rabobank. Daarbij wordt opgemerkt dat de wijnproducenten op deze nieuwe markten een compensatie proberen te vinden voor het terrein dat om verschillende redenen in meer mature markten moet worden prijsgegeven. Er wordt daarbij op gewezen dat de return op een fles wijn in Groot-Brittannië op acht jaar met 46 procent is teruggevallen door een stijging van de heffingen.

"Het is echter weinig waarschijnlijk dat die nieuwe markten helemaal kunnen opwegen tegen het verlies in de mature regio's," merkt het webmagazine Beveragedaily.com op. "In de eerste plaats moeten de volumes op die groeimarkten nog gevoelig stijgen vooraleer ze kunnen vergeleken worden met de verkoopniveaus op de traditionele markten. Bovendien liggen de winstmarges er meestal ook veel kleiner. Vooral in Rusland liggen de marktprijzen gevoelig lager dan in de gevestigde markten."

Australië vormt daar volgens Rabobank echter een uitzondering op. Australische wijnen zouden in groeimarkten immers hogere prijzen laten noteren dan het aanbod uit Spanje, Chili, Argentinië en Frankrijk. Dat heeft er volgens Rabobank echter veel mee te maken dat veel wijnproducenten nieuwe markten als een afzetgebied bestempelen voor hun overaanbod, dat ze er aan goedkope prijzen proberen te verkopen. Dat zou volgens de analisten op termijn echter een vergissing kunnen zijn, omdat de nieuwe wijnconsument daardoor een verkeerd idee krijgt over het product.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home