Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, January 25, 2011

Chinese retail voorspelt groei met 15 procent

De retailverkoop in China zal dit jaar naar verwachting met 15 procent stijgen tot meer dan 17 triljoen yuan. Dat komt overeen met een bedrag van 2,58 triljoen dollar. Dat blijkt uit een rapport van het Chinese ministerie van handel. Die groei zal volgens het rapport grotendeels worden gedragen door plannen van overheid om de binnenlandse consumptie te stimuleren. Vooral bij de vraag naar motorvoertuigen, huishoudelijke toestellen en toeristische bestemmingen wordt een belangrijke groei verwacht.

"In vergelijking met vorig jaar zal de groei echter mogelijk vertragen, aangezien het nog niet duidelijk is of een aantal stimulerende maatregelen - zoals belastingverminderingen voor de aankoop van wagens en een inruilprogramma voor huishoudelijke toestellen - die eind vorig jaar afliepen, nog zullen worden verder gezet," merkt de Chinese krant China Daily op. "Een woordvoerder van het Chinese ministerie van handel heeft wel gezegd dat de regering de nodige stappen zal ondernemen om de ontwikkeling van de Chinese dienstenindustrie te ondersteunen."

Er wordt wel opgemerkt dat de analisten verwachten dat het online shoppen dit jaar zijn bijzonder sterke groei, waarbij vorig jaar meer dan een verdubbeling werd opgetekend, verder zal zetten. De totale Chinese retailsector liet vorig jaar een groei met 18,4 procent optekenen tot 15,5 triljoen yuan. Een correctie na de verrekening van de inflatie, resulteert in een groei van 14,8 procent. Opgemerkt dat de retailverkoop in stedelijke gebieden met 18,8 procent steeg tot 13,4 triljoen yuan. In landelijke gebieden werd een stijging met 16,1 procent tot 2,08 triljoen yuan opgetekend.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home