Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, January 24, 2011

Super Bowl mikt op 110 miljoen televisie-kijkers

Er is heel wat belangstelling geweest voor de reclame-mogelijkheden die de Super Bowl, de finale van het Amerikaanse football, te bieden heeft. Dat blijkt uit cijfers van het bureau Kantar Media. Daarbij wordt opgemerkt dat verwacht wordt dat de wedstrijd dit jaar meer kijkers zal aantrekken. De tarieven voor een reclamespot van dertig seconden zijn inmiddels opgelopen tot 3 miljoen dollar. Kantar Media voegt er aan toe dat mag verwacht worden dat de totale reclame-inkomsten van het evenement voor het derde jaar op rij een bedrag van 200 miljoen dollar zullen bereiken.

Uit het onderzoek blijkt verder dat bij de editie van vorig jaar in totaal zevenenveertig minuten en vijftig seconden reclametijd werd besteed aan commerciële boodschappen rond de Super Bowl. Dat betekende een stijging met 18 procent tegenover negen jaar voordien. Bovendien verkoopt televisiezender Fox, die dit jaar de Super Bowl kreeg toegewezen, de reclamespots dit jaar aan bedragen tussen 2,8 miljoen dollar en 3 miljoen dollar per dertig seconden. Tien jaar geleden bedroeg die tarief 2,2 miljoen dollar.

Volgens een aantal analisten zullen dit jaar naar schatting 110 miljoen televisiekijkers de Super Bowl volgen. Vorig jaar werden 106,5 miljoen kijkers gesteld. Eén van de adverteerders merkt op dat de Super Bowl het enige evenement van het jaar is waar reclame geen ongeïnviteerde gast is. "Wanneer de commercials worden vertoond, worden in de huiskamer alle gesprekken gestaakt," merkt hij op. Kijkers die de jongste tien edities van de Super Bowl hebben gevolgd, hebben in totaal 425 minuten reclametijd geconsumeerd met totale waarde van 1,62 miljard dollar.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home