Chinese consument drinkt steeds meer Franse wijnen
De Chinese consument vertoont de voorbije jaren een steeds grotere voorkeur voor Franse wijnen. Dat blijkt uit cijfers van het bureau International Wine and Spirit Research (IWSR). China is voor Bordeaux-wijnen inmiddels de belangrijkste markt buiten Europa geworden. Bovendien worden er doorgaans ook betere prijzen betaald dan in Duitsland, de grootste individuele markt van de Bordeaux-productie. Er wordt echter gewaarschuwd dat er een aantal evoluties kunnen worden opgemerkt die de duurzaamheid van deze groei zouden kunnen bedreigen.
"De Chinese wijnmarkt heeft de voorbije jaren een bijzonder grote groei gekend en toont ook geen tekenen van vertragingen," merkt José Luis Hermoso, analist bij het onderzoeksbureau, op tegenover het webmagazine Beveragedaily.com. "Uit cijfers blijkt dat de Chinese wijnmarkt twee jaar geleden een omzet realiseerde van 93 miljoen kratten van negen liter. Verwacht wordt dat die omzet vorig jaar tot meer dan 100 miljoen kratten zijn gestegen. Vooral geïmporteerde wijnen, die op dit ogenblik ongeveer 10 procent van de totale markt vertegenwoordigen, kent een belangrijke groei."
Daarbij wordt opgemerkt dat er het voorbije decennium een gemiddelde groei met 46 procent werd opgetekend in de Chinese wijnimport. Sinds het midden van het decennium is dat zelfs gestegen tot een gemiddelde groei met 72 procent. "De Chinese consument heeft in eerste instantie een voorkeur voor rode wijnen, gevolgd door achtereenvolgens Franse soorten, Bordeaux-wijnen en Château-merken," merkt Hermoso op. "Chinezen hebben een voorkeur voor gemakkelijk drinkbare, fruitige wijnen zonder teveel houtsmaak."
Er zijn volgens Hermoso echter een aantal elementen die een bedreiging vormen van de automatische link die Chinezen leggen tussen Frankrijk en kwaliteitswijn. Daarbij wordt onder meer gewaarschuwd voor namaak en ondermaatse kwaliteit die als Franse merken aan belachelijk hoge prijzen op de Chinese markt worden verkocht. Er wordt ook voor gewaarschuwd dat wijnproducenten China niet mogen beschouwen als een afzetmarkt voor overtollige voorraden, wat op langere termijn contraproductief zou kunnen uitdraaien.
"De Chinese wijnmarkt heeft de voorbije jaren een bijzonder grote groei gekend en toont ook geen tekenen van vertragingen," merkt José Luis Hermoso, analist bij het onderzoeksbureau, op tegenover het webmagazine Beveragedaily.com. "Uit cijfers blijkt dat de Chinese wijnmarkt twee jaar geleden een omzet realiseerde van 93 miljoen kratten van negen liter. Verwacht wordt dat die omzet vorig jaar tot meer dan 100 miljoen kratten zijn gestegen. Vooral geïmporteerde wijnen, die op dit ogenblik ongeveer 10 procent van de totale markt vertegenwoordigen, kent een belangrijke groei."
Daarbij wordt opgemerkt dat er het voorbije decennium een gemiddelde groei met 46 procent werd opgetekend in de Chinese wijnimport. Sinds het midden van het decennium is dat zelfs gestegen tot een gemiddelde groei met 72 procent. "De Chinese consument heeft in eerste instantie een voorkeur voor rode wijnen, gevolgd door achtereenvolgens Franse soorten, Bordeaux-wijnen en Château-merken," merkt Hermoso op. "Chinezen hebben een voorkeur voor gemakkelijk drinkbare, fruitige wijnen zonder teveel houtsmaak."
Er zijn volgens Hermoso echter een aantal elementen die een bedreiging vormen van de automatische link die Chinezen leggen tussen Frankrijk en kwaliteitswijn. Daarbij wordt onder meer gewaarschuwd voor namaak en ondermaatse kwaliteit die als Franse merken aan belachelijk hoge prijzen op de Chinese markt worden verkocht. Er wordt ook voor gewaarschuwd dat wijnproducenten China niet mogen beschouwen als een afzetmarkt voor overtollige voorraden, wat op langere termijn contraproductief zou kunnen uitdraaien.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home