Rusland zoekt investeerder voor beheer hogesnelheidstreinen
Rusland wil privé-investeerders aantrekken om het spoorwegtransport efficiënter, veiliger en betaalbaar te maken. Dat heeft de Russische eerste minister Vladimir Poetin aangekondigd. Volgens Poetin moeten er een hogesnelheids-net worden aangelegd. Dat moet onder meer een verbinding vormen tussen de Russische steden die over zeven jaar wedstrijden van het Wereldkampioenschap voetbal zullen organiseren. Het gaat om Moscow, Sint-Petersburg, Kaliningrad, Rostov-on-Don, Krasnodar, Sochi, Nizhny Novgorod, Yaroslavl, Kazan, Saransk, Samara, Volgograd en Yekaterinburg.
De Russische transportminister Igor Levitin benadrukte dat er mogelijk gebruik gemaakt zou kunnen worden van de Sapsan-treinen van Siemens, maar ook van andere producenten. "Alles hangt af van de investeerders," benadrukte Levitin. Er zal volgens hem wellicht een privébedrijf worden opgericht om het beheer van het netwerk voor zich te nemen. Het nieuwe bedrijf zou een dochteronderneming zijn van Russian Railways, maar zou gedeeltelijk kunnen verkocht worden aan private investeerders.
Levitin benadrukte dat hogesnelheidstreinen winstgevend zijn en dat passagiers bereid zijn om te betalen voor snelheid en comfort. Op dit ogenblik zijn er in Rusland al hogesnelheidslijnen gerealiseerd tussen Moskou en Sint-Petersburg, tussen Moskou en Nizhny Novgorod en tussen Sint-Petersburg en Helsinki. De inkomsten uit de verkoop van een belang in het beheersbedrijf zouden volgens Levitin kunnen gebruikt worden om meer treinen aan te kopen en infrastructuur aan te leggen.
De Russische transportminister Igor Levitin benadrukte dat er mogelijk gebruik gemaakt zou kunnen worden van de Sapsan-treinen van Siemens, maar ook van andere producenten. "Alles hangt af van de investeerders," benadrukte Levitin. Er zal volgens hem wellicht een privébedrijf worden opgericht om het beheer van het netwerk voor zich te nemen. Het nieuwe bedrijf zou een dochteronderneming zijn van Russian Railways, maar zou gedeeltelijk kunnen verkocht worden aan private investeerders.
Levitin benadrukte dat hogesnelheidstreinen winstgevend zijn en dat passagiers bereid zijn om te betalen voor snelheid en comfort. Op dit ogenblik zijn er in Rusland al hogesnelheidslijnen gerealiseerd tussen Moskou en Sint-Petersburg, tussen Moskou en Nizhny Novgorod en tussen Sint-Petersburg en Helsinki. De inkomsten uit de verkoop van een belang in het beheersbedrijf zouden volgens Levitin kunnen gebruikt worden om meer treinen aan te kopen en infrastructuur aan te leggen.
Labels: hogesnelheidstrein, Rusland, Sapsan, vervoer
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home