Nieuwsoverzicht
De werknemers van Fiat in de Mirafiori-fabriek in Turijn hebben een nieuw sociaal akkoord ondertekend. Het betekent een gevoelige verslechtering van de arbeidsvoorwaarden, in ruil voor een investering van 1 miljard euro in de fabriek. Sergio Marchionne, topman van Fiat, had ermee gedreigd de activiteiten naar Canada over te hevelen indien de voorstellen niet zouden worden aanvaard. Uiteindelijk bleek 54,3 procent van de werknemers voor het plan te stemmen. Daarin is bepaald dat de rustpauzes gevoelig worden ingekort. Ook het stakingsrecht wordt zwaar beperkt. Het akkoord houdt in dat de arbeiders een specifiek contract krijgen en niet langer beschermd worden door de collectieve arbeidsovereenkomst in de metaalsector. Dat betekent een keerpunt in de sociale verhoudingen in Italië. Volgens topman Marchionne moet de Italiaanse productiviteit sterk opgedreven worden. Eerder duwde Marchionne een gelijkaardig akkoord af in een fabriek in het zuiden van
Italië.
IJsland overweegt voor het eerst sinds de ineenstorting van de IJslandse bankensector drie jaar geleden weer geld op te gaan halen op de financiële markten. Dat heeft Ingvar Ragnarsson, het hoofd van het IJslandse schuldenagentschap, bekend gemaakt. Hij voegde er aan toe optimistisch te zijn dat er een vraag zal zijn naar IJslandse obligaties, omdat de economie van het land zich volgens hem positief heeft ontwikkeld. Het is niet duidelijk wanneer de obligatieveiling moet plaatsvinden en hoeveel geld IJsland wil ophalen. Vijf jaar geleden gaf IJsland de laatste keer obligaties uit. Drie jaar geleden stortte het bankensysteem van IJsland in, waardoor het land werd gedwongen noodhulp aan te vragen bij het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en een aantal andere landen. Dit jaar moet IJsland ongeveer 713 miljoen euro schulden afbetalen. De IJslandse centrale bank heeft voldoende reserves om die schulden af te lossen, waardoor een obligatieverkoop niet
absoluut noodzakelijk is.
Buitenlandse luchthavenoperatoren hebben interesse in de uitbating van Sheremetyevo International Airport van de Russische hoofdstad Moskou. Dat heeft Igor Levitin, de Russische minister van transport, bekend gemaakt. Hij stelt dat luchthavenuitbaters uit zowel Europa en de Verenigde Staten als Zuidoost-Azië interesse hebben laten blijken voor de Sheremetyevo, die ongeveer dertig kilometer van het centrum van Moskou verwijderd ligt. Sheremetyevo is één van de drie luchthavens van Moskou, naast Domodedovo en Vnukovo. Na Domodedovo is Sheremetyevo de tweede grootste luchthaven van Rusland en is een draaischijf van de internationale activiteiten van de Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot. Die maatschappij was volgens Levitin in belangrijke mate verantwoordelijk voor de problemen op de luchthaven tijdens de voorbije winterperiode.
De Amerikaanse verzekeraar American International Group gaat zijn Taiwanese dochter Nan Shan verkopen aan een consortium onder leiding van het Taiwanese conglomeraat Ruentex Group. Met de transactie zou een bedrag zijn gemoeid van 2,16 miljard dollar. De overname moet nog wel door de Taiwanese overheid goedgekeurd worden. Die blokkeerde in augustus vorig jaar een eerdere overnamepoging van Nan Shan wegens bezorgdheid over de financiële capaciteit en het langetermijnperspectief van de overnemers. De verkoop van Nan Shan past in de desinvesteringen die de Amerikaanse verzekeraar doet om de ontvangen staatssteun te kunnen terugbetalen aan de overheid. In dat kader werd eerder al de Aziatische dochter AIA Group naar de beurs gebracht en werden Alico aan MetLife en AIG Star en AIG Edison aan Prudential verkocht.
In Vietnam is de nieuwe internationale luchthaven van Can Tho geopend. Met de nieuwe luchthaven mikt de Vietnamese overheid vooral op toeristen die de Mekong-delta in het zuiden van het land willen bezoeken. De luchthaven van tot vijf miljoen passagiers moeten kunnen ontvangen. Vietnamese media berichten dat de landingsbaan van de nieuwe luchthaven lang genoeg is om grote toestellen te ontvangen. De nieuwe terminal is een uitbreiding van de bestaande binnenlandse luchthaven, die het voorbije jaar 210.000 passagiers ontving. Vietnam heeft buiten Can Tho nog drie andere internationale luchthavens in Ho Chi Minh City, de hoofdstad Hanoi en Danang. Aan de nieuwe luchthaven werd twee jaar gewerkt. Met het project was een investering gemoeid van 153 miljoen dollar. Nguyen Tan Dung, eerste minister van Vietnam, stelde dat er nog meer inspanningen moeten worden gedaan om de transportmogelijkheden in de Mekong-delta te verbeteren.
In Duitsland moeten opnieuw bijna duizend bedrijven voorlopig geblokkeerd worden nadat bekend is geraakt dat een producent van veevoeder uit Nedersaksen had nagelaten om de autoriteiten te informeren over de leveringen van vetten. Het gaat op kippenbedrijven, varkensbedrijven en biggenbedrijven. Volgens Ilse Aigner, Duits federaal minister van landbouw, kwam nu pas aan het licht dat de producent van veevoeder had nagelaten om volledige informatie te verstrekken over de leveranciers van vetten. Er zijn geen aanwijzingen dat het voer effectief besmet was. Het voer van de producent is onder meer uitgevoerd naar Brandenburg, Beieren en Noord-Rijnland-Westfalen. De autoriteiten van de deelstaat Nedersaksen hebben intussen het openbaar ministerie ingeschakeld, dat uitgaat van opzet of grote nalatigheid. Aigner spreekt van een schandaal en eist opheldering over de politieke verantwoordelijkheid bij de deelstaatregering.
Autoproducent Renault heeft bij de Franse justitie een officiële klacht ingediend wegens industriële spionage. Het autobedrijf had onlangs drie topmanagers geschorst op verdenking van het lekken van geheimen over de nieuwe elektrische wagens. Het concern zei dat het een klacht heeft ingediend wegens industriële spionage, corruptie, schending van vertrouwen, diefstal en heling van gestolen goederen. Namen van mogelijke verdachten werden niet genoemd. De drie geschorste managers ontkennen iedere betrokkenheid bij de verdenkingen. Volgens de Franse openbare aanklager Jean-Claude Marin houdt de aanklacht in dat onderdelen van Franse economische geheimen gelekt zijn naar een buitenlandse mogendheid. Volgens Franse media gaat het om China, dat echter elke betrokkenheid bij het spionageschandaal ontkent.
De Europese Unie gaat op lange termijn een substantiële hoeveelheid gas toegeleverd krijgen uit Azerbeidzjan. Daarover heeft José Manuel Barroso, voorzitter van de Europese Commissie, een contract ondertekend met Ilham Aliyev, de president van Azerbeidzjan. Het is de eerste keer dat Azerbeidzjan zich schriftelijk engageert om gas te leveren aan Europa. Het contract wordt daarom gezien als een belangrijke doorbraak in de realisatie van de zogenaamde zuidelijke corridor, een netwerk van gaspijplijnen die Europa moet voorzien van gas uit de Kaspische regio, waarbij Rusland omzeild zou kunnen worden. Rusland vertegenwoordigt 40 procent van de Europese gasvoorziening. Maar heelwat gewezen Oostbloklanden zijn vrijwel volledig afhankelijk van Russisch gas. Europa wil minder afhankelijk worden van Russisch gas en bovendien toegang krijgen tot meerdere routes en pijpleidingen.
Apple telde in zijn AppStore eind vorig jaar 300.000 applicaties voor de iPhone. Dat is een verdubbeling tegenover het jaar voordien. Het Amerikaanse technologieconcern blijft daarmee veruit marktleider. Dat blijkt uit een jaarrapport van het gespecialiseerde onderzoeksbureau Distimo. Op de tweede plaats staat Google Android, dat eind vorig jaar 130.000 applicaties telde. Dat is zes keer meer dan het jaar voordien. De top drie wordt afgerond door de Nokia Ovi Store, waar 25.000 applicaties kunnen worden gedownload. Op de vierde plaats staat de Blackberry App World met 18.000 applicaties. Distimo wijst er op dat het aandeel van de gratis producten op de applicatie-markt blijft toenemen. Dat heeft volgens de onderzoekers tot gevolg dat ook op de markt van de betaalde applicaties de gemiddelde prijzen dalen.
Dan Akerson, gedelegeerd bestuurder van autobouwer General Motors, zegt rotsvast te geloven in het succes van de nieuwe Chevrolet Volt, een hybride wagen met een elektrische motor. De productie van de Volt wordt volgens Akerson dit jaar verhoogd tot 25.000 exemplaren. Op dit ogenblik ligt het productieniveau op 10.000 exemplaren. Eerder was al bekend gemaakt dat het productieniveau tot 15.000 exemplaren zou worden opgetrokken. De productieverhoging is volgens Akerson het gevolg van het verrassend hoge aantal bestellingen. Akerson voegde er aan toe te verwachten dat de Chevy Volt binnen drie jaar winstgevend zal worden. Daarbij wordt gerekend op het uitbreiden van het Volt-gamma naar een crossover-model en het inbouwen van de hybride technologie in de merken GMC, Cadillac en Buick. De aankoopprijs van een Chevy Volt ligt op dit ogenblik op 41.000 dollar.
Grote bedrijven in Frankrijk moeten het aantal vrouwen in leidinggevende posities binnen zes jaar verhogen naar 40 procent. Daarover heeft het Franse parlement een nieuwe wet goedgekeurd. De regel wordt van toepassing op ongeveer tweeduizend Franse bedrijven die meer dan vijfhonderd werknemers in dienst hebben en een jaaromzet van meer dan 50 miljoen euro realiseren. De betrokken ondernemingen moeten binnen drie jaar vrouwen benoemen op één op de vijf leidinggevende functies. In de top veertig van beursgenoteerde bedrijven in Frankrijk voldoen op dit moment slechts zeven bedrijven aan de nieuwe normen. Frankrijk volgt met de wetgeving het voorbeeld van Noorwegen en Spanje. Die landen voerden in respectievelijk acht jaar en vier jaar geleden al wetten in om meer vrouwen te krijgen in de bestuursraden van bedrijven.
Rusland is door een internationale arbitragecommissie in Stockholm veroordeeld voor de onteigening van het petroleumconcern Joekos, het bedrijf van de veroordeelde Russische zakenman Mikhail Khodorkovski. De arbitragecommissie noemt de onteigening illegaal. De uitspraak kwam na een klacht van Rosinvest, een Britse aandeelhouder van Joekos. Khodorkovski heeft altijd beweerd dat de onteigening politiek geïnspireerd was. De toenmalige Russische president Vladimir Poetin zou op die manier de politieke ambities van Khodorkovski hebben willen fnuiken. Khodorkovski zit al zeven jaar in de cel wegens fraude en kreeg vorig jaar te horen dat hij ten vroegste over zes jaar vrijkomt. Rusland heeft veel internationale kritiek gekregen op de veroordeling, maar de Russische minister van buitenlandse zaken Sergei Lavrov zegt zich geen zorgen te maken. Buitenlandse investeerders zijn volgens hem pragmatisch en komen wel naar Rusland zolang er iets te verdienen valt.
In Europa zijn het afgelopen jaar naar schatting 160.000 vluchten geannuleerd. Dat heeft de Association of European Airlines (AEA) gemeld op basis van cijfers van de Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol. De aswolk van de vulkaanuitbarsting in IJsland in april vorig jaar zou geleid hebben tot de uitzonderlijke annulering van ongeveer 100.000 vluchten. De resterende 60.000 annuleringen vertegenwoordigen een stijging met 150 procent tegenover het jaar voordien. In november en december had het luchtvaartverkeer volgens de organisatie ongekend veel last van de sneeuwval, maar er wordt aan toegevoegd dat het voorbije jaar ook vakbondsacties een grote impact hadden op de dienstregeling. Er wordt aan toegevoegd dat de acties vaak gericht waren tegen nationale bezuinigingsmaatregelen. In totaal vervoerden de Europese luchtvaartmaatschappen, exclusief de prijsvechter, vorig jaar 335 miljoen passagiers. Dat betekent een stijging met 10 miljoen passagiers.
Duurzaamheid vormt de toekomst van de autosector, maar de rol van de verbrandingsmotor is nog lang niet uitgespeeld. De persoonlijke situatie en woonplaats van de consument zullen bepalend zijn voor zijn keuze voor een wagen met een verbrandingsmotor of een elektrische of hybride krachtbron. Dat heeft Pim van der Jagt, managing director van het Ford Onderzoekscentrum in Aaken, gezegd. Onder meer moet er volgens van de Jagt thuis of op het werk mogelijkheid zijn tot opladen van de batterijen. Een elektrische wagen heeft volgens hem weinig zin in regio's waar energie gehaald wordt uit milieuonvriendelijke bronnen zoals steenkoolcentrales. Van der Jagt voegt er aan dat het optimaliseren van de verbrandingsmotor heel belangrijk blijft, waarbij op dit ogenblik vooral gemikt wordt op het gewicht. Overheidsincentives zijn volgens hem goed om dure nieuwe technologieën te promoten, maar mogen daarna niet jarenlang nodeloos volgehouden worden.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home