Overheidshulp aan bedrijven blijft vragen oproepen
De ingrepen van de Amerikaanse regering om de nationale autosector te redden, lijken te werken, maar het is helemaal nog niet zeker of de overheid zijn investering helemaal zal kunnen recupereren. Dat is de conclusie van een rapport van een Amerikaanse congrescommissie. Er wordt echter opgemerkt dat het hele dossier nog altijd vragen blijft oproepen rond overheidshulp aan grote ondernemingen. De redding van de autobedrijven laat veronderstellen dat elke grote onderneming te belangrijk is voor de Amerikaanse economie om failliet te kunnen gaan. Dat zou een negatieve impact kunnen hebben op de morele waarden in de economie.
"Het feit dat de overheid heeft geholpen om de gevolgen van het faillissement van General Motors en Chrysler op te vangen, betekende een nadeel voor autobedrijven die op een meer competente manier werden geleid," aldus het rapport van de congrescommissie. "De effecten van het overheidsingrijpen zullen dan ook nog lang blijven nazinderen nadat de financiële aspecten van de maatregel zijn verwerkt." Er wordt wel toegegeven dat de betrokken autobedrijven zonder de steun van de overheid in een zware financiële crisis zouden zijn terecht gekomen. Hun faillissement zou volgens het rapport een zware slag hebben kunnen toebrengen aan de Amerikaanse economie.
De Amerikaanse president Barack Obama merkte op dat de redding van de autosector noodzakelijk was om te vermijden dat er miljoenen banen zouden verdwijnen en dat het industriële Midwest tot een economische woestijn zou worden herleid. De Amerikaanse regering maakte duidelijk dat er nooit verwacht werd om de volledige investering te recupereren. Bijna anderhalf jaar geleden werd nog vooropgesteld dat de reddingsoperatie de Amerikaanse overheid uiteindelijk 40 miljard dollar zou kosten, maar dat verlies is volgens de congrescommissie inmiddels teruggebracht tot 19 miljard dollar. Er wordt aan toegevoegd dat de situatie verder blijft veranderen, maar er wordt evenzeer gezegd dat er nog een lange weg moet worden afgelegd.
"Het feit dat de overheid heeft geholpen om de gevolgen van het faillissement van General Motors en Chrysler op te vangen, betekende een nadeel voor autobedrijven die op een meer competente manier werden geleid," aldus het rapport van de congrescommissie. "De effecten van het overheidsingrijpen zullen dan ook nog lang blijven nazinderen nadat de financiële aspecten van de maatregel zijn verwerkt." Er wordt wel toegegeven dat de betrokken autobedrijven zonder de steun van de overheid in een zware financiële crisis zouden zijn terecht gekomen. Hun faillissement zou volgens het rapport een zware slag hebben kunnen toebrengen aan de Amerikaanse economie.
De Amerikaanse president Barack Obama merkte op dat de redding van de autosector noodzakelijk was om te vermijden dat er miljoenen banen zouden verdwijnen en dat het industriële Midwest tot een economische woestijn zou worden herleid. De Amerikaanse regering maakte duidelijk dat er nooit verwacht werd om de volledige investering te recupereren. Bijna anderhalf jaar geleden werd nog vooropgesteld dat de reddingsoperatie de Amerikaanse overheid uiteindelijk 40 miljard dollar zou kosten, maar dat verlies is volgens de congrescommissie inmiddels teruggebracht tot 19 miljard dollar. Er wordt aan toegevoegd dat de situatie verder blijft veranderen, maar er wordt evenzeer gezegd dat er nog een lange weg moet worden afgelegd.
Labels: automotive, Verenigde Staten
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home