Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, January 17, 2011

Sponsoring Lance Armstrong levert drievoudige return op

Het Amerikaanse postbedrijf US Postal Services heeft destijds 31,9 miljoen dollar geïnvesteerd in het wielerteam van Lance Armstrong. Uit onderzoek van een aantal marketingbureaus zou echter gebleken zijn dat het postbedrijf daar op zijn Amerikaanse thuismarkt in ruil een waarde van 103,6 miljoen dollar zou hebben teruggekregen. Die waarde zou van jaar tot jaar zijn toegenomen. Tien jaar geleden zou de return 18,5 miljoen dollar hebben bedragen, maar drie jaar nadien zou dat al gestegen tot een piekbedrag van 34,6 miljoen dollar.

"Die stijgende return zou ten dele te danken zijn geweest aan de creatie van de LiveStrong-armbanden van Lance Armstrong en aan de relatie die de wielrenner op dat ogenblik had met de Amerikaanse zangeres Sheryl Crow," aldus het persbureau Associated Press. Er wordt verder nog opgemerkt dat de sponsoring van US Postal Services 60 procent tot 65 procent van het jaarbudget van het wielerteam vertegenwoordigde. De sponsoring zou volgens het persbureau wel een probleem kunnen worden bij een onderzoek naar doping in de wielersport tegen Armstrong.

Onder meer Floyd Landis, die als winnaar van de Tour de France werd geschrapt wegens dopinggebruik, beschuldigt Armstrong ervan stimulerende middelen gebruikt te hebben. Dat zou een inbreuk zijn tegen het contract dat het wielerteam met de sponsor heeft afgesloten. Armstrong ontkent echter de aantijgingen. Woordvoerders van Armstrong stelt dat verschillende sponsors de voordelen en de meerwaarde hebben kunnen opmerken van de investeringen in de Amerikaanse wielrenner.

Labels: , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home