Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, January 20, 2011

Roker moet selectief zijn in bioscoopkeuze

Rookscènes in bioscoopfilms sturen signalen naar de hersenen van de rokers om dezelfde handelingen uit te voeren. Dat is de conclusie van een onderzoek aan het Dartmouth College in de Verenigde Staten. De onderzoekers stellen dat de hersenen van rokers tijdens het bekijken van een rookscène een verhoogde activiteit vertoonden in de gebieden die verband houden met de bewegingen van de hand die bij het roken wordt gebruikt.

"Eerder onderzoek had al uitgewezen dat rokers bij het verlaten van de bioscoop na een film met rookscènes grotere zin hadden in een sigaret in vergelijking met collega-rokers die een film hadden bekeken zonder rookscène," voert onderzoeksleider Todd Heatherton aan tegenover het webmagazine HealthDayNews. "Het nieuwe onderzoek geeft een meer concrete verklaring voor die eerdere vaststellingen." Er moet volgens Heatherton verder worden uitgezocht of films met rookscènes een negatieve impact zouden hebben op personen die proberen te stoppen met roken.

De onderzoekers merken op dat rokers vaak het advies krijgen om collega-rokers te vermijden en alle elementen die aan het roken zouden kunnen herinneren, uit hun omgeving te verwijderen. "Maar daarbij wordt niet gedacht aan bioscoopfilms met rokende personages," voert Heatherton nog aan. Neurowetenschapper Scott Huettel, expert beslissingsgedrag aan de Duke University, voegt er aan toe dat visuele aspecten de drang naar verslavende middelen kan verhogen.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home