Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, January 19, 2011

Aziatische activiteiten reclamesector met 21 procent gestegen

Reclamebureaus hebben tijdens het voorbije jaar hun activiteiten in Azië met 21 procent opgedreven. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau R3, dat daarbij gewag maakt van een omzet van 395 miljoen dollar. De onderzoekers wijten de groei toe aan de groeiende concurrentie in de Aziatische regio en technologische ontwikkelingen. Daarbij wordt opgemerkt dat er in India en China een duidelijk grotere activiteit kon worden opgemerkt, terwijl er ook in een aantal digitale sectoren een sterke stijging werd opgetekend.

Uit het onderzoek blijkt dat Ogilvy de belangrijkste reclamegroep is op de Chinese markt. Leo Burnett is volgens R3 leidinggevend in Maleisië, de Filipijnen en Thailand. In Japan is Young & Rubicam marktleider, terwijl BBDO de grootste groep op de reclamemarkt van Indonesië is. Bij de media was PHD van Omnicom marktleider, onder meer door grote contracten voor Unilever in China en Pepsico in Australië. PHD is marktleider in China, Hongkong en Taiwan, terwijl Mindshare die positie inneemt in India en Thailand.

In diezelfde categorie was MEC marktleider in Indonesië en de Filipijnen, net zoals Universal McCann in Japan en Starcom in Australië. Op groepsniveau liet WPP Group met een omzetstijging van 34,1 procent tot 141 miljoen dollar de grootste groei optekenen. Omnicom steeg met 23,8 procent tot 104 miljoen dollar, gevolgd door Publicis Groupe met een toename van 57,5 procent tot 69,8 miljoen dollar en Interpublic met een stijging van 7,7 procent tot 38 miljoen dollar. Bij Havas werd een terugval met 28,8 procent tot 21,9 miljoen dollar genoteerd. Aegis daalde met 27,8 procent tot 19,7 miljoen dollar.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home