Online microfilantropie toekomst van kunstsubsidies
De Amerikaanse non-profitorganisatie United States Artists hoopt met kleine donaties van de bevolking fondsen te kunnen verzamelen om een aantal kunstprojecten te kunnen realiseren. Daarvoor heeft United States Artists, een initiatief dat werd opgezet door een aantal stichtingen en mecenassen om de steun voor kunstenaars een bredere basis mee te geven, een nieuwe website opgezet. Het initiatief hoopt de financiering van de kunstsector te democratiseren, om de daling van de financiële steun van de overheid en privébronnen te kunnen opvangen. Tijdens de testfase verzamelde de website een bedrag van 210.000 dollar, dankzij een gemiddelde bijdrage van 120 dollar door 1.500 bezoekers.
"De initiatiefnemers zeggen de voordelen van microfilantropie en sociale netwerking proberen te combineren, zodat het publiek meer informatie kan verkrijgen over kunstenaars en hun projecten en de manier waarop ze werken," aldus de Amerikaanse krant The New York Times. "De betrokken kunstenaars zeggen te vermoeden dat deze vorm van microfilantropie wellicht steeds belangrijker zal worden voor de financiële ondersteuning van de kunstsector. Bovendien zeggen een aantal kunstenaars ook dat deze vorm van microfinanciering minder vernederend is dan een eindeloze bedeltocht om hun kunstprojecten gefinancierd te krijgen."
"Vele kunstenaars hebben geen aanleg om geld te bedelen en hebben er een afkeer van om aan mensen geld te vragen," merkt fotografe Zoe Strauss, één van de kunstenaars die aangesloten is bij United States Artists, op. "Een online project rond microfilantropie is voor hen dan ook een ideale oplossing. Strauss voegt er aan toe aan het project deelgenomen te hebben met een fotoreportage over de olieramp in de Golf van Mexico. Het project was gebudgetteerd op 4.000 dollar, maar dankzij de website slaagde ze erin een bedrag van 5.185 dollar op te halen. De sociale netwerking van de website laat de kunstenaar volgens haar echter ook toe met andere kunstenaars ervaringen en ideeën uit te wisselen.
"De initiatiefnemers zeggen de voordelen van microfilantropie en sociale netwerking proberen te combineren, zodat het publiek meer informatie kan verkrijgen over kunstenaars en hun projecten en de manier waarop ze werken," aldus de Amerikaanse krant The New York Times. "De betrokken kunstenaars zeggen te vermoeden dat deze vorm van microfilantropie wellicht steeds belangrijker zal worden voor de financiële ondersteuning van de kunstsector. Bovendien zeggen een aantal kunstenaars ook dat deze vorm van microfinanciering minder vernederend is dan een eindeloze bedeltocht om hun kunstprojecten gefinancierd te krijgen."
"Vele kunstenaars hebben geen aanleg om geld te bedelen en hebben er een afkeer van om aan mensen geld te vragen," merkt fotografe Zoe Strauss, één van de kunstenaars die aangesloten is bij United States Artists, op. "Een online project rond microfilantropie is voor hen dan ook een ideale oplossing. Strauss voegt er aan toe aan het project deelgenomen te hebben met een fotoreportage over de olieramp in de Golf van Mexico. Het project was gebudgetteerd op 4.000 dollar, maar dankzij de website slaagde ze erin een bedrag van 5.185 dollar op te halen. De sociale netwerking van de website laat de kunstenaar volgens haar echter ook toe met andere kunstenaars ervaringen en ideeën uit te wisselen.
Labels: filantropie, internet, kunst
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home