Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, December 10, 2010

Amerikaanse autobezitter meest trouw aan Ford en Honda

De autobouwers Ford en Honda hebben in de Verenigde Staten de meest trouwe gebruikers. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau JD Power & Associates. Volgens de onderzoekers blijft 62 procent van de bezitters van Ford en Honda hun merk ook bij een volgende aankoop trouw. Er wordt aan toegevoegd dat klanten van Ford vooral trouw zijn omwille van het rijplezier en het design van de wagen. Chauffeurs die voor Honda kiezen hebben het vooral over de verkoopswaarde en veiligheid. De top vijf bij de Amerikaanse autobestuurders wordt rond gemaakt door Hyundai, Lexus en Toyota, die elk een score van 60 procent lieten optekenen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat Kia de grootste vooruitgang heeft laten optekenen. Vorig jaar haalde de constructeur een score van 37 procent, maar dat is dit jaar gestegen tot 58 procent. Met een score van amper 4 procent laat Saab de slechtste prestatie optekenen. Jaguar, dat als voorlaatste staat genoteerd, haalt een score van 16 procent. De gemiddelde klantentrouw bleef stabiel op 48 procent. Er wordt aan toegevoegd dat zestien van de vierendertig merken hun cijfers hebben verbeterd tegenover vorig jaar. Veertien merken presteerden slechter dan vorig jaar. Vier merken lieten een status-quo optekenen. Er wordt aan toegevoegd dat de Amerikaanse merken in het algemeen een lichte vooruitgang hebben laten optekenen.

Vorig jaar scoorden de Amerikaanse merken een gemiddelde score van 68 procent optekenen. Dit jaar werd een score van 69 procent bereikt. Er wordt wel opgemerkt dat de Amerikaanse merken daarbij nog altijd een belangrijke achterstand blijven hebben op de buitenlandse concurrentie. Volgens JD Power ruilde 90 procent van de eigenaars van een buitenlandse wagen hun oude wagen opnieuw in voor een buitenlands merk. Dat niveau is de voorbije jaren nagenoeg constant gebleven. De binnenlandse merken hebben wel een grotere vooruitgang geboekt. Daarbij wordt opgemerkt dat 14 procent van de eigenaars van Amerikaanse merken voordien een buitenlandse wagen hadden. Twee jaar geleden was dat nog 10 procent.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home