Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, December 09, 2010

Voedingsproducenten moeten heel concreet zijn over gezondheid

Voedingsproducenten moeten zich bij hun communicatie richten op specifieke productvoordelen in plaats van algemene informatie te verspreiden over gezonde voeding. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau NPD Group. Daarbij wordt opgemerkt dat de meeste consumenten de algemene principes van gezonde voedingsgewoonten en de belangrijkheid van een gezond voedingspatroon kennen, maar er is volgens de onderzoekers tussen de verschillende generaties een duidelijk verschil in de manier waarop deze algemene waarden in een concreet gedrag worden vertaald. Voedingsproducenten moeten volgens NPD Group daarbij een brugfunctie vervullen.

"Het voorlichten van de consument over het gepaste gedrag rond voeding en gezondheid is niet de belangrijkste opdracht voor voedingsproducenten," merkt Dori Hickey, directeur productontwikkeling bij NPD Group, op. "Daarentegen moet meer de nadruk gelegd worden op de voordelen van een bepaald product voor de fundamentele karakteristieken van een gezond eetgedrag." Daarbij merkt ze op dat Amerikanen in het algemeen te weinig fruit, groenten en melkproducten consumeren, maar vijfenvijftigplussers hanteren doorgaans een gezonder dieet dan jongere generatie. Dat is volgens Hickey wellicht te wijten aan het toenemen van de gezondheidsproblemen met het ouder worden.

"Consumenten hebben hulp nodig om de gezonde samenstelling van hun dieet te verbeteren," merkt Hickey nog op. "Producenten van voeding en drank moeten een opportuniteit zien in de identificatie van de groepen consumenten die het meeste begeleiding nodig hebben en in de mogelijkheden om de huidige en toekomstige noden en wensen van consumenten rond gezonde voeding te onderkennen." De onderzoekers voegen er nog aan toe dat gezonde voeding de eerste of tweede pijler vormt bij de aankoopbeslissing van voeding of drank. Smaak en prijs vormen de twee andere belangrijke pijlers van die aankoopbeslissingen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home