Sociale media stimuleren aankoopbeslissing
Sociale media zijn voor marketeers meer dan een platform om de stemming bij de consument te testen, want 15 procent van de gebruikers van deze kanalen zegt sneller geneigd te zijn een product te kopen van merken die in sociale media adverteren. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van Knowledge Networks en MediaPost Communications. Er wordt aan toegevoegd dat nog eens 25 procent van de respondenten te kennen gaf meer te willen vernemen over merken die op sociale mediaplatformen actie voeren. Patricia Graham, chief strategy officier bij Knowledge Networks, stelt dat het onderzoek aantoont dat de impact van sociale netwerken op de aankoopbeslissing niet kan worden genegeerd.
"Het consumentengedrag is de voorbije jaren bijzonder snel geëvolueerd," merkt het magazine Foodnavigator op. "Traditionele marketing in gedrukte media en televisie kent op zijn best nog een beperkte groei, maar het internet werpt zich voor merken steeds meer op als een aantrekkelijk alternatief. Ondertussen is ook het gebruik van sociale medianetwerken - zoals LinkedIn, Twitter, Facebook en MySpace - aan het groeien, waarbij die toename het voorbije jaar vooral afkomstig is van oudere gebruikers. Dat houdt in dat ook het bereik van online reclame gevoelig aan het uitbreiden is." Er wordt aan toegevoegd dat de gebruiker op sociale media ook geen grote weerstand heeft tegenover reclame. Volgens 59 procent is reclame een eerlijke prijs voor het gebruik van sociale media.
Uit het onderzoek blijkt dat de consumenten uit de leeftijdscategorie weliswaar nog altijd de grootste groep gebruikers van sociale media zijn, maar ook de babyboomers hebben het voorbije jaar massaal hun intrede gedaan in de sociale netwerken. Bij de jongere consumenten is het gebruik van sociale media verder gestegen van 84 procent naar 91 procent, maar bij de babyboomers wordt een toename opgetekend van 54 procent tot 76 procent. Bij de dertigers en veertigers werd een stijging van 70 procent naar 85 procent genoteerd. Uit het onderzoek blijkt verder dat gebruikers van mobiele applicaties zich heel open stellen voor reclame in sociale media. Daarbij zegt 70 procent dat reclame een eerlijke prijs is voor het gebruik en 32 procent zegt geïnteresseerd te zijn in een aankoop van geadverteerde producten.
"Het consumentengedrag is de voorbije jaren bijzonder snel geëvolueerd," merkt het magazine Foodnavigator op. "Traditionele marketing in gedrukte media en televisie kent op zijn best nog een beperkte groei, maar het internet werpt zich voor merken steeds meer op als een aantrekkelijk alternatief. Ondertussen is ook het gebruik van sociale medianetwerken - zoals LinkedIn, Twitter, Facebook en MySpace - aan het groeien, waarbij die toename het voorbije jaar vooral afkomstig is van oudere gebruikers. Dat houdt in dat ook het bereik van online reclame gevoelig aan het uitbreiden is." Er wordt aan toegevoegd dat de gebruiker op sociale media ook geen grote weerstand heeft tegenover reclame. Volgens 59 procent is reclame een eerlijke prijs voor het gebruik van sociale media.
Uit het onderzoek blijkt dat de consumenten uit de leeftijdscategorie weliswaar nog altijd de grootste groep gebruikers van sociale media zijn, maar ook de babyboomers hebben het voorbije jaar massaal hun intrede gedaan in de sociale netwerken. Bij de jongere consumenten is het gebruik van sociale media verder gestegen van 84 procent naar 91 procent, maar bij de babyboomers wordt een toename opgetekend van 54 procent tot 76 procent. Bij de dertigers en veertigers werd een stijging van 70 procent naar 85 procent genoteerd. Uit het onderzoek blijkt verder dat gebruikers van mobiele applicaties zich heel open stellen voor reclame in sociale media. Daarbij zegt 70 procent dat reclame een eerlijke prijs is voor het gebruik en 32 procent zegt geïnteresseerd te zijn in een aankoop van geadverteerde producten.
Labels: internet, reclame, sociale media
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home