Nieuwe Rijnbrug voor Europese hogesnelheidsnet
In de Duitse stad Kehl is een nieuwe spoorwegbrug over de Rijn geopend. De nieuwe brug vormt een onderdeel van een ambitieus plan voor de uitbouw van een hogesnelheidsnet over de Europese Unie. De brug verbindt het Duitse Kehl met de Franse stad Straatsburg. De oude brug, uitgerust met een enkel spoor, liet slechts topsnelheden tot 100 kilometer per uur toe. De nieuwe brug, die voorzien is van twee sporen, laat echter toe dat de snelheden worden opgevoerd tot 160 kilometer per uur. De brug moet een onderdeel vormen van een hogesnelheids-verbinding tussen Parijs en Bratislava en uiteindelijk Boedapest. Met het project was een investering gemoeid van 63 miljoen euro.
Aan de nieuwe Rijnbrug, die 239 meter lang is, werd drie jaar lang gebouwd. Peter Ramsauer, Duits minister van transport, had het over een mijlpaal in de uitbouw van het Europese hogesnelheidsspoor. Zijn Franse collega Thierry Mariani noemde de brug een symbool van de Duits-Franse vriendschap en de verdere samenhorigheid van Europa. De oude brug dateerde uit de jaren vijftig. Door de nieuwe brug kan op de verbinding Parijs-München een tijdwinst van ongeveer vijf minuten worden gerealiseerd. Voorlopig zal de snelheid op de brug echter beperkt blijven tot 120 kilometer per uur. Op de Duitse oever moeten er immers nog werken worden uitgevoerd aan het traject Kehl-Appenweier.
Het investering van het project werd voor 75 procent gedragen door Duitsland. Het resterende gedeelte van 25 procent werd aangebracht door Frankrijk. Op dit ogenblik maakt slechts één van de zes hogesnelheidstreinen tussen Parijs en Duitsland langs Kehl. De andere verbindingen gebruiken de route over de Moezel en Saarbrücken. Het is echter de bedoeling dat de volgende jaren meer gebruik gemaakt zal worden van het Kehl-traject. Wanneer alle infrastructuurwerken achter de rug zijn, zal de reistijd tussen Parijs en Straatsburg van twee uur en twintig minuten worden teruggebracht tot één uur en vijftig minuten. Daarbij moeten echter nog aanpassingen gebeuren aan het traject Baudrecourt-Vendenheim.
Aan de nieuwe Rijnbrug, die 239 meter lang is, werd drie jaar lang gebouwd. Peter Ramsauer, Duits minister van transport, had het over een mijlpaal in de uitbouw van het Europese hogesnelheidsspoor. Zijn Franse collega Thierry Mariani noemde de brug een symbool van de Duits-Franse vriendschap en de verdere samenhorigheid van Europa. De oude brug dateerde uit de jaren vijftig. Door de nieuwe brug kan op de verbinding Parijs-München een tijdwinst van ongeveer vijf minuten worden gerealiseerd. Voorlopig zal de snelheid op de brug echter beperkt blijven tot 120 kilometer per uur. Op de Duitse oever moeten er immers nog werken worden uitgevoerd aan het traject Kehl-Appenweier.
Het investering van het project werd voor 75 procent gedragen door Duitsland. Het resterende gedeelte van 25 procent werd aangebracht door Frankrijk. Op dit ogenblik maakt slechts één van de zes hogesnelheidstreinen tussen Parijs en Duitsland langs Kehl. De andere verbindingen gebruiken de route over de Moezel en Saarbrücken. Het is echter de bedoeling dat de volgende jaren meer gebruik gemaakt zal worden van het Kehl-traject. Wanneer alle infrastructuurwerken achter de rug zijn, zal de reistijd tussen Parijs en Straatsburg van twee uur en twintig minuten worden teruggebracht tot één uur en vijftig minuten. Daarbij moeten echter nog aanpassingen gebeuren aan het traject Baudrecourt-Vendenheim.
Labels: hogesnelheidstrein, Rijn, transport
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home