Amerikaanse kranten troosten zich met vertraging achteruitgang
De reclame-trends voor de grote Amerikaanse kranten blijven ook tijdens het vierde kwartaal een verdere verbetering vertonen. De inkomsten blijven wel dalen, maar niet meer zo snel dan de voorgaande periodes. Dat hebben de Amerikaanse krantenuitgevers Gannett en McClatchy gezegd. De uitgevers konden echter niet aangeven of de inkomsten van de traditionele gedrukte media opnieuw zullen stijgen en wanneer dat eventueel zou kunnen gebeuren. Gannett en McClatchy voerden wel aan dat de vertraging in de daling van de oplages en kostenbesparingen tijdens het vierde kwartaal van dit jaar voor een verbetering van de resultaten zouden zorgen.
"De Amerikaanse kranten proberen met alle mogelijke middelen de achteruitgang van de reclame-inkomsten tegen te gaan," merkt het persbureau Associated Press op. "Al vier jaar worden ze onafgebroken met dalende reclame-inkomsten geconfronteerd, onder meer omdat steeds meer adverteerders uitwijken naar online bestemmingen zoals Google en Facebook. Bovendien dalen ook de oplages van de gedrukte kranten, omdat ook de lezers steeds meer beroep doen op het internet voor hun nieuwsconsumptie. Het einde van de economische crisis heeft wel gezorgd in een vertraging van de daling van de inkomsten, maar er is geen sprake van een heropleving die het zware verlies van vorig jaar zou goed kunnen maken."
Opgemerkt wordt dat Gannett, uitgever van onder meer USA Today, vooral profiteert van zijn televisie-stations, die hun cijfers door de terugkeer van autoproducenten en andere adverteerders konden verbeteren. Ook de reclamebudgetten uit de politieke sector rond de midterm-verkiezingen in de Verenigde Staten dreven de inkomsten op. McClatchy, uitgever van onder meer The Miami Herald, maakte bekend dat de reclame-inkomsten tijdens het vierde kwartaal 5,8 procent lager liggen dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Dat is echter wel een verbetering tegenover het derde kwartaal, toen een terugval met 6,4 procent werd genoteerd.
"De Amerikaanse kranten proberen met alle mogelijke middelen de achteruitgang van de reclame-inkomsten tegen te gaan," merkt het persbureau Associated Press op. "Al vier jaar worden ze onafgebroken met dalende reclame-inkomsten geconfronteerd, onder meer omdat steeds meer adverteerders uitwijken naar online bestemmingen zoals Google en Facebook. Bovendien dalen ook de oplages van de gedrukte kranten, omdat ook de lezers steeds meer beroep doen op het internet voor hun nieuwsconsumptie. Het einde van de economische crisis heeft wel gezorgd in een vertraging van de daling van de inkomsten, maar er is geen sprake van een heropleving die het zware verlies van vorig jaar zou goed kunnen maken."
Opgemerkt wordt dat Gannett, uitgever van onder meer USA Today, vooral profiteert van zijn televisie-stations, die hun cijfers door de terugkeer van autoproducenten en andere adverteerders konden verbeteren. Ook de reclamebudgetten uit de politieke sector rond de midterm-verkiezingen in de Verenigde Staten dreven de inkomsten op. McClatchy, uitgever van onder meer The Miami Herald, maakte bekend dat de reclame-inkomsten tijdens het vierde kwartaal 5,8 procent lager liggen dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Dat is echter wel een verbetering tegenover het derde kwartaal, toen een terugval met 6,4 procent werd genoteerd.
Labels: krant, media, Verenigde Staten
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home