Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, December 15, 2010

Chinese drankengroep Baijiu werkt aan internationale doorbraak

De Chinese drankengroep Shui Jing Fang Baijiu, die op dit ogenblik in de belangstelling staat van Diageo, heeft plannen om zijn activiteiten wereldwijd uit te breiden. Baijiu, de Chinese nationale drank, is sinds kort te koop op de luchthavens van Chicago en Dallas en mikt op de eerste plaats op Chinese toeristen en expats. Die markt kent echter een bijzonder snelle uitbreiding, want geraamd wordt dat dit jaar ongeveer vijftig miljoen Chinese toeristen een reis naar het buitenland ondernemen. Volgens cijfers van de World Tourism Organisation van de Verenigde Naties zou dat aantal tegen het einde van het decennium kunnen opgelopen zijn tot 100 miljoen toeristen. Dat komt overeen met de totale bevolking van een land zoals Mexico.

Begin volgend jaar zou Baijiu ook op drie andere Amerikaanse luchthavens te koop worden aangeboden. "Snel daarna zouden ook twee Europese luchthavens volgen," voert de zakenkrant Financial Times aan. Er wordt aan toegevoegd dat de alcoholconsumptie in China de voorbije jaren weliswaar een belangrijke groei heeft gekend, wat de aandacht van heel wat buitenlandse drankenmarketeers heeft getrokken, maar toch wordt opgemerkt dat het succes van buitenlandse merken op de Chinese drankenmarkt relatief beperkt blijft. Uit cijfers van Euromonitor blijkt dat Baijiu in China inmiddels een jaarlijkse omzet van vier miljard liter laat optekenen.

Daartegenover staat een verkoop van slechts 18 miljoen liter cognac op de Chinese markt. Er wordt aan toegevoegd dat de omzet van Baijiu tot het midden van het decennium wellicht met 5 procent per jaar zal toenemen. Jeremy Cunnington, analist bij Euromonitor, zegt wel dat er rekening mee moet worden gehouden dat de drankenmarkt bijzonder competitief is, vooral wanneer er internationale lanceringen ter sprake komen. "Die internationale groei zal dan ook slechts heel geleidelijk kunnen gerealiseerd worden," voert hij aan. "Er is immers een brede waaier van producten die met elkaar concurreren." Hij wijst er ook op dat andere Aziatische merken buiten de eigen regio slechts matig succes kennen. Onder meer het Japanse sake heeft slechts een marginale internationale verkoop.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home