Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, December 14, 2010

Energiedranken meer crisisbestendig dan frisdranken

Energiedranken zijn erin geslaagd om hun populariteit tijdens de economische crisis te behouden, ondanks de hogere prijs en negatieve publiciteit die rond de sector werd gelanceerd. Dat is de conclusie van een rapport van marktonderzoeker Canadean. Er wordt wel opgemerkt dat de groei van de sector de voorbije twee jaar is gedaald, maar er wordt aan toegevoegd dat vele consumenten nog altijd bereid zijn om een meerprijs te betalen voor de functionele voordelen die de producten bieden. Canadean voegt er aan toe dat de markt van de energiedranken ook dit jaar beter zal presteren dan de sector van de traditionele frisdranken.

"Canadean voorspelt dat de energiedranken dit jaar een groei tussen 6 procent en 7 procent zullen laten optekenen," merkt Foodnavigator.com op. "De groei van de frisdrankensector zou daarentegen beperkt blijven tot 3 procent." Er wordt aan toegevoegd dat de belangrijkste groei moet worden verwacht in Latijns-Amerika. Daarbij wordt gewag gemaakt van een dubbelcijferige groei, gestuwd door een groeiende interesse bij de consument en de marktintrede van multinationale en regionale producenten. Ook wordt een verdere groei voorspeld in Aziƫ, dat ongeveer 50 procent van de extra volumes voor zijn rekening zou nemen. De onderzoekers voegen er aan toe dat deze trends zich ook volgend jaar verder zullen doorzetten.

Canadean voegt er aan toe dat de sector van de energiedranken duidelijk meer innovatie-gericht is dan de frisdrankenmarkt. "De meerprijs van energiedranken heeft ook kleine producenten de mogelijkheid geboden om te investeren in de ontwikkeling van producten met lage volumes," merkt het onderzoeksbureau op. Op het gebied van ingrediƫnten is er volgens Canadean op dit ogenblik vooral aandacht voor exotische substanties, zoals ginkgo biloba en ginseng. Er wordt aan toegevoegd dat de vetverbrander L-carnitine in steeds meer formules opduikt. In de Verenigde Staten en Europa is er volgens Canadean inmiddels wel een tegenbeweging merkbaar met een groeiende belangstelling voor relaxerende dranken.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home