Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, December 14, 2010

Eetgedrag ouders en kinderen kent grondige verschillen

Ouders hebben weinig impact op het dieet van hun kinderen. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van de Johns Hopkins University en de National Institutes of Health. De onderzoekers merken op dat er weinig gelijkenissen kunnen worden getrokken tussen de eetgewoontes van volwassenen en kinderen. Volgens Marion Nestle, professor voeding en sociologie aan de New York University, spreekt dit onderzoek eerdere research tegen. Volgens haar werd immers steeds aangenomen dat ouders een grote impact hadden op het dieet van hun kinderen, maar Nestle merkt op dat die invloed duidelijk afneemt wanneer die kinderen in hun tienerjaren komen.

"Wanneer kinderen klein zijn, hebben de ouders nog een bijzonder grote invloed, maar in het middelbaar onderwijs is daar nagenoeg niets meer van overgebleven," merkt Marion Nestle op tegenover HealthDay News. "Daar wordt de invloed van medeleerlingen overheersend." Nestle voegt er echter aan toe dat het onderzoek mogelijk een belangrijke verschuiving heeft aangetoond in de voedingskeuze van jongeren. De sociologe merkt daarbij op dat de reclamesector kinderen probeert te overtuigen dat ze een eigen voedingpatroon moeten volgen in plaats van het voorbeeld van hun ouders te volgen. Het onderzoek toont volgens Nestle aan dat de reclame daarbij blijkbaar in zijn opzet is geslaagd.

Uit het onderzoek blijkt dat kinderen slechts in 20 procent van de gevallen hetzelfde percentage aanbevolen calorieën en vetten consumeren als hun ouders. Dat zou volgens de onderzoekers te maken kunnen hebben met het feit dat ouders en kinderen slechts één of twee maaltijden per dag samen gebruiken. Schoolmaaltijden zouden volgens de onderzoekers mogelijk een impact kunnen hebben op de eetgedragingen van kinderen. Er wordt ook gewezen op budgetbesparingen, waarbij een aantal ouders hun kinderen een ander dieet zouden geven. Bovendien bevestigen ook de de onderzoekers de mogelijke impact van de marketing. Er wordt aan toegevoegd dat in andere landen, vooral buiten Europa, het dieet van ouders en kinderen meer gelijkenissen vertonen.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home