Consolidatie grote bierbrouwers levert resultaten op
De grote bierbrouwers hebben met hun consolidatie-strategieën geen foute keuzes gemaakt. Dat is de conclusie van een rapport van Rabobank. Daarbij wordt opgemerkt dat de top van de biermarkt het voorbije decennium gekenmerkt werd door een grote activiteit op het gebied van fusies en overnames. Het resultaat van die beweging is volgens Rabobank een veel grotere concentratie in de top van de wereldwijde biermarkt. Daarbij wordt opgemerkt dat de tien grootste brouwers van de wereld tien jaar geleden een gezamenlijk marktaandeel van 38 procent hadden. Dat is volgens het rapport inmiddels echter gestegen tot 61 procent.
"Het meest opvallende van die activiteiten is de vorming van een top vier," merkt François Sonneville, analist bij Rabobank, op tegenover Foodnavigator.com. "Het marktaandeel van het Belgische AB InBev, het Zuid-Afrikaanse SABMiller, het Nederlandse Heineken en het Deense Carlsberg is tijdens het voorbije decennium verdrievoudigd. Die vier biergroepen hebben bovendien hun volumes nagenoeg verviervoudigd." De onderzoeker merkt op dat deze groepen werden geconfronteerd met een stagnatie in de ontwikkelde markten, maar tegelijkertijd een snelle groei lieten optekenen in opkomende economieën. Bovendien werd er volgens Sonneville voordeel gehaald uit de schaalgrootte.
In vergelijking met een groep van twintig andere belangrijke brouwers, hebben de vier grote groepen volgens Sonneville met hun consolidatie-activiteiten duidelijk een juiste strategie gevolgd, waarbij ze erin geslaagd zijn om extra waarde te creëren. Hij voegt er aan toe dat de grote bierbrouwers de winstmarges op het geïnvesteerde kapitaal duidelijk hebben opgedreven. "Hoewel fusies en overnames een druk legt op die marges, hebben deze topbrouwers op langere tijd betere prestaties laten optekenen dan hun sectorgenoten," merkt Sonneville op. Het is volgens hem echter niet evident om die strategie nog verder te blijven volgen. Overnames zijn immers duurder geworden, waardoor er grotere terughoudendheid bestaat tegenover nieuwe operaties.
"Het meest opvallende van die activiteiten is de vorming van een top vier," merkt François Sonneville, analist bij Rabobank, op tegenover Foodnavigator.com. "Het marktaandeel van het Belgische AB InBev, het Zuid-Afrikaanse SABMiller, het Nederlandse Heineken en het Deense Carlsberg is tijdens het voorbije decennium verdrievoudigd. Die vier biergroepen hebben bovendien hun volumes nagenoeg verviervoudigd." De onderzoeker merkt op dat deze groepen werden geconfronteerd met een stagnatie in de ontwikkelde markten, maar tegelijkertijd een snelle groei lieten optekenen in opkomende economieën. Bovendien werd er volgens Sonneville voordeel gehaald uit de schaalgrootte.
In vergelijking met een groep van twintig andere belangrijke brouwers, hebben de vier grote groepen volgens Sonneville met hun consolidatie-activiteiten duidelijk een juiste strategie gevolgd, waarbij ze erin geslaagd zijn om extra waarde te creëren. Hij voegt er aan toe dat de grote bierbrouwers de winstmarges op het geïnvesteerde kapitaal duidelijk hebben opgedreven. "Hoewel fusies en overnames een druk legt op die marges, hebben deze topbrouwers op langere tijd betere prestaties laten optekenen dan hun sectorgenoten," merkt Sonneville op. Het is volgens hem echter niet evident om die strategie nog verder te blijven volgen. Overnames zijn immers duurder geworden, waardoor er grotere terughoudendheid bestaat tegenover nieuwe operaties.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home