Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, December 14, 2010

Amerikaanse meisjes meer studiegericht dan jongens

Amerikaanse meisjes zijn sneller geneigd dan hun mannelijke leeftijdsgenoten om na de middelbare school rechtstreeks naar de universiteit te trekken. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Lumina Foundation. Er wordt aan toegevoegd dat 68 procent van de Amerikaanse scholieren van plan is om na de middelbare school onmiddellijk de overstap te maken naar het hoger onderwijs. Nog eens 16 procent zegt uiteindelijk wel aan hogere studies te zullen beginnen. Slechts 4 procent van de Amerikaanse jongeren zegt in geen geval hogere studies te zullen aanvatten. Daarbij zegt 2 procent geen zin te hebben in een hogere studie, terwijl 2 procent zegt die plannen omwille van financiƫle problemen te moeten laten varen.

Bij de Amerikaanse meisjes uit het middelbaar onderwijs zegt echter 75 procent onmiddellijk hoger onderwijs te zullen aanvatten. Bij Amerikaanse jongens is dat slechts 61 procent. Die kloof is volgens de onderzoekers dan het verschil in inkomen. In de hogere inkomensklasse zegt 78 procent van de jongeren onmiddellijk hogere studies te zullen aanvatten, tegenover 64 procent in de lagere inkomenscategorieƫn. Er wordt aan toegevoegd dat op het gebied van etnische verschillen vooral Aziatische jongeren plannen voor hogere studies koesteren (79 procent). Het laagste cijfer wordt opgetekend bij Latino-Amerikanen (56 procent).

Uit het onderzoek blijkt verder dat ouders en familie de grootste impact hebben op de schoolkeuze (76 procent), gevolgd door mentors, coaches en andere volwassenen (41 procent) en leerkrachten (39 procent). Een meerderheid van de Amerikaanse studenten geeft ook aan op de middelbare school gesteund te worden bij zijn plannen voor hogere studies. Daarbij wordt door 72 procent van de respondenten aangegeven dat ze door hun leerkracht zijn gestimuleerd om voor hoger onderwijs te kiezen. Door 56 procent van de ondervraagden wordt wel opgemerkt dat sport even hoog wordt ingeschat dan academische prestaties. Ook zegt 29 procent dat raciale en etnische stereotiepen een negatieve impact hebben op hun leerkansen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home