Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, October 14, 2010

Populariteit en invloed zijn twee verschillende dingen

Er is een belangrijk verschil tussen populariteit en invloed. Dat is de conclusie van een enquête van de bureaus Vocus en FutureWorks bij marketeers en communicatieverantwoordelijken. Daarbij zegt 90 procent van de ondervraagden dat er een groot verschil is tussen invloed en populariteit. Bovendien merkt 84 procent van de ondervraagden op dat er een correlatie bestaat tussen bereik en invloed in sociale netwerken. Toch zegt 57 procent van de respondenten bereid te zijn om een invloedrijke internet-gebruiker te betalen om hun activiteiten en resultaten te verbeteren. Vooral op het niveau van chief executive en chief marketing is er een bereidheid om daarvoor te betalen (63 procent).

"Het zal niemand kwalijk genomen worden ervan uit te gaan dat de omvang van de vriendenlijst op Facebook een aanwijzing vormt voor de invloed van de betrokkene," aldus Paul Verna, analist bij het bureau eMarketer. "Invloedrijke mensen zijn vaak ook populair en in sociale media zoals Facebook en Twitter wordt populariteit gemeten in vrienden en volgelingen. Uit het rapport van Vocus en FutureWorks werpt echter een gezonde dosis scepticisme op de veronderstelde correlatie tussen populariteit en invloed. De respondenten geven duidelijk een verschil aan tussen populariteit en bereik en laten duidelijk uitschijnen dat bereik de basispijler vormt voor de invloed van het individu."

Er wordt aan toegevoegd dat populariteit vooral gebaseerd is op het aantal contacten, terwijl bereik de mogelijkheid weerspiegelt om met een aantal van die contacten over bepaalde onderwerpen een zinvolle communicatie op te bouwen. "Eén van de respondenten merkte daarbij op dat een individu slechts enkele contacten kan hebben, maar daar mogelijk wel een grote invloed kan op uitoefenen," voert Paul Verna aan. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat 57 procent van de ondervraagden de voorkeur geeft aan een kleine groep volgelingen die hecht verbonden zijn. Slechts 8 procent verkiest iemand met miljoenen volgelingen met weinig of geen connectie.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home