Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, October 21, 2010

Online Chinese retailverkoop staat voor grote groei

De omzet van de online retailverkoop in China staat voor een snelle groei en leidt tot een toenemende concurrentie tussen merken en websites. Volgens Alan Hellawell, analist bij Deutsche Bank, zal e-commerce over drie jaar een aandeel van 7,2 procent hebben op de Chinese retailmarkt. Op dit ogenblik blijft het aandeel van e-commerce beperkt tot 2 procent. Opgemerkt wordt dat Taobao.com, die 75 procent van alle elektronische transacties op de Chinese markt vertegenwoordigt, tijdens die periode wellicht zijn leidende rol zal handhaven. Volgens de zoekmachine Baidu, die 73 procent van de Chinese zoekmarkt vertegenwoordigt, zoekt 60 procent van de Chinese internetgebruikers online informatie over producten en diensten in de aanloop naar een aankoop.

Het Duitse bedrijf Adidas heeft een exclusieve winkel geopend op de virtuele Taobao Mall, waarmee het concern hoopt in te kunnen spelen op de veranderende gewoontes van de Chinese consument. "De winkel laat ons toe om op een rechtstreekse manier miljoenen consumenten te bereiken," merkt Christophe Bezu, directeur e-commerce bij Adidas, op tegenover de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. "Diezelfde consumenten hadden we met de traditionele kanalen veel moeilijker kunnen bereiken. De beslissing is ook een erkenning dat de Chinese consument steeds vaker bij zijn winkelactiviteiten overschakelt naar het internet. Adidas probeert op die manier voordeel te creƫren uit deze trend."

De adviesgroep Wolf Group Asia merkt op dat Taobao meer dan 200 miljoen leden telt en vorig jaar 29 miljard dollar omzet realiseerde. "Taobao biedt bedrijven niet alleen een nieuw kanaal, maar ook een manier om een heel nieuw spectrum van consumenten te bereiken," wordt er daarbij opgemerkt. Een woordvoerder van het Chinese online concern Tencent merkt op dat de commerciƫle waarde van het Chinese internet nog altijd relatief beperkt is. Tencent merkt op dat grote lokale bedrijven de plaatselijke consument beter kennen en beter op de lokale markt kunnen reageren door een relatief plaatselijk beslissingsniveau en distributiesysteem. Ook het adviesbureau McKinsey merkt op dat de Chinese online retail snel zal groeien.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home