Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, October 16, 2010

Nieuwsoverzicht

Het Spaanse Banco Santander mag honderden Britse filialen van de Royal Bank of Scotland overnemen. Dat heeft de Europese Commissie meegedeeld. Samen met het toenmalige Fortis namen beide banken drie jaar geleden nog het Nederlandse ABN AMRO over. De kredietcrisis bracht Fortis en Royal Bank of Scotland echter in zware problemen. De Britse regering moest meer dan 45 miljard euro in de financiële instelling pompen, waardoor de bank in handen van de overheid kwam. De Europese Commissie keurde de omvangrijke staatssteun goed, maar eiste dat de bank als compensatie gevoelig zou afslanken. De verkoop van de meer dan driehonderd Britse filialen kadert in deze operatie. Volgens de Europese Commissie zal de transactie geen concurrentiestoornissen veroorzaken omdat Banco Santander tot dusver slechts een beperkte aanwezigheid op de Britse markt had. (belga/adb)


De twee grootste luchthavens van Parijs krijgen geen kerosine meer. In het kader van een staking tegen de pensioenhervorming in Frankrijk werd de pijpleiding afgesloten. De luchthaven Orly had op dat ogenblik nog een voorraad kerosine voor zeventien dagen. Roissy dreigde echter al tegen het einde van het weekend zonder brandstof te vallen. In twaalf Franse olieraffinaderijen werd een staking uitgeroepen tegen de hervorming van het pensioenstelstel van de regering. Verschillende opslagplaatsen van olie werden geblokkeerd, wat aanleiding was voor de vrees voor schaarste. Honderden tankstations konden al geen brandstof meer leveren. Op verschillende plaatsen werd de staking wel gebroken door de politie. Ook in vele scholen en bij het openbaar vervoer werd gestaakt tegen de hervorming. Er werden nieuwe stakingen aangekondigd. De Franse regering wil de minimumpensioenleeftijd geleidelijk optrekken van zestig jaar tot tweeënzestig jaar.


De Chicago Mercantile Exchange (CME), gespecialiseerd in derivaten, heeft bekend gemaakt contracten te lanceren die gekoppeld zijn aan de regenval in negen Amerikaanse steden. Bedrijven kunnen zich zo dekken tegen klimaatrisico's. Vanaf eind oktober zullen de beleggers volgens de beurs contracten op lange termijn en opties kunnen kopen waarvan de waarde de hoeveelheid regen zal weerspiegelen die iedere maand tussen maart en oktober voorspeld wordt op een gegeven plaats. Hoe groter de hoeveelheid, hoe duurder het contract wordt. Zoals alle financiële producten van dat type zullen de beleggers zowel op een stijging als daling kunnen speculeren. De uiteindelijke waarde zal afhangen van de opgemeten neerslag. De beurs stelt al financiële producten voor die afhangen van de temperatuur, de sneeuwval of de vrieskou.


De verkoop van de Engelse voetbalclub Liverpool aan New England Sports Ventures is afgerond. Dat heeft John W. Henry, de nieuwe eigenaar, gemeld. Het bestuur van Liverpool had een week eerder al het bod aanvaard van New England Sports Ventures, een consortium dat ook de baseballclub Boston Red Sox in handen heeft. Het consortium betaalt 300 miljoen pond voor de overname. De vorige eigenaars, de Amerikaanse zakenmannen Tom Hicks en George Gillett, vonden de overnameprijs te laag, maar hun juridisch verzet tegen het bod werd afgewezen. Liverpool zit financieel in slechte papieren. Er moet met onmiddellijke ingang een schuld van 237 miljoen pond bij de Royal Bank of Scotland afgelost worden. In de lente werd er een nieuw bestuur aangesteld dat een overnemer moest zoeken om zo een faillissement te vermijden. De supporters eisten al langer het vertrek van Hicks en Gillett


De Japanse oliemaatschappij Inpex Holdings trekt zich terug uit het Iraanse olieveld Azadegan. Het bedrijf zou daarmee willen voorkomen dat het hinder zou kunnen ondervinden van Amerikaanse sancties. Inpex had een belang van 10 procent in het Azadegan-project. Dat is het grootste olieveld van Iran met ongeveer 26 miljard vaten. Inpex ontwikkelde het project samen met het Iraanse staatsoliebedrijf National Iranian Oil Company. Het Japanse concern had al ruim 150 miljoen dollar in het project gestoken. De Japanse groep zouden bang zijn op een lijst te komen van bedrijven die sancties krijgen opgelegd omdat ze activiteiten ontwikkelen in Iran. Dat zou onder meer betekenen dat ze moeilijker financiering kunnen aantrekken in de Verenigde Staten. De sancties op Iran hangen samen met het nucleaire programma van de Iraanse regering.


Het Amerikaanse conglomeraat General Electric heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 35,9 miljard dollar. Dat is een daling met 5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst uit voortgezette activiteiten bedroeg 3,16 miljard dollar. Dit was 29 procent meer dan een jaar eerder. Het bedrijf zag de orderinstroom toenemen. Jeff Immelt, bestuursvoorzitter van General Electric, merkt op dat het concern voor het eerst in acht kwartalen een groei kon vaststellen in zowel de orders voor apparatuur als voor diensten. Immelt wees onder meer op orders voor zestig vliegtuigmotoren en ruim honderdveertig spoorlocomotieven. De omzet uit de divisie medische apparatuur presteerde relatief goed. De omzet nam hier met 4 procent toe, terwijl het winstcijfer met 14 procent verbeterde. Volgens General Electric is er sprake van een verbetering van de wereldwijde vraag vanuit de gezondheidszorg.


De Duitse autogroep Volkswagen heeft tijdens de eerste negen maanden van dit jaar 5,37 miljoen auto's verkocht. Dat is een stijging met bijna 13 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Het is ook voor de eerste keer in de geschiedenis dat Volkswagen tijdens die periode meer dan 5 miljoen exemplaren verkoopt. Vooral in China en de Verenigde Staten deed het Duitse concern goede zaken. In China ging de verkoop over de eerste negen maanden met 39 procent omhoog, terwijl in de Verenigde Staten een groei met 21 procent werd opgetekend. In heel Europa klom de verkoop met 1,1 procent. In West-Europa steeg de verkoop met ruim 15 procent. Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, rekent voor het hele jaar op een recordverkoop van ruim 6,3 miljoen exemplaren. Over acht jaar wil Volkswagen met een verkoop dan 10 miljoen exemplaren de grootste autofabrikant van de wereld zijn.


Het Amerikaanse chipconcern AMD heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een verlies geleden van 118 miljoen dollar. Tijdens dezelfde periode vorig jaar bedroeg het verlies 128 miljoen dollar. De omzet steeg met 16 procent naar 1,6 miljard dollar. Volgens topman Dirk Meyer was de vraag van consumenten naar AMD-producten veel lager dan verwacht. Vooral de verkoop van laptops deed het erg slecht. Ook in het tweede kwartaal van dit jaar leed AMD verlies. Toen werd een negatief resultaat van 43 miljoen dollar opgetekend. Toch staat de chipfabrikant er dit jaar beter voor dan vorig jaar. AMD realiseerde tijdens het eerste kwartaal van dit jaar wel winstcijfers. Na negen maanden staat het bedrijf daardoor nog altijd op een winst van 96 miljoen dollar. Vorig jaar stond het bedrijf eind september op een verlies van 874 miljoen dollar.


Het internetbedrijf Google heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 7,29 miljard dollar. Dat is een stijging met 23 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst steeg van 1,64 miljard dollar naar 2,17 miljard dollar. Eric Schmidt, topman van Google, maakte gewag van een excellent kwartaal. Patrick Pichette, financieel directeur van Google, voegt er aan toe dat het duidelijk is dat de digitale economie in een hoog tempo verder blijft groeien. De inkomsten uit de Google-sites met AdWords en sites met AdSense stegen 22 procent in vergelijking met vorig jaar. De eigen sites van Google vertegenwoordigen 67 procent van de totale omzet. Het saldo wordt aangebracht door partnersites. Er werd aan toegevoegd dat Google het voorbije kwartaal 1.500 nieuwe medewerkers heeft aangeworven. Bij Google werken nu 23.331 mensen.


De schrootpremie heeft autoproducent Opel vorig jaar behoed voor een voorspeld miljardenverlies. Er was eerder uitgegaan van een verlies van 1,2 miljard euro, maar uiteindelijk kwam het negatief resultaat uit op 427 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarrapport van de Duitse autobouwer. Wel dient opgemerkt dat de cijfers alleen betrekking hebben op de activiteiten van Opel in Duitsland. Het gaat niet om een balans voor het concern in zijn geheel. General Motors, de moedermaatschappij van Opel, heeft geen aparte cijfers voor Opel. Volgens het document leed Opel twee jaar geleden een verlies van 1,1 miljard euro. Voor het lopende jaar verwacht de autoproducent zich opnieuw aan een verlies dat rond 1 miljard euro zal draaien. Oorzaak daarvan zijn volgens het Duitse concern de kosten voor de lopende herstructurering.


Het Nederlandse postbedrijf TNT wil proberen het aantal gedwongen ontslagen bij de komende reorganisatie lager te laten uitkomen dan eerder werd gemeld. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt na een overleg met de vakbonden. TNT ging er tot nu toe vanuit dat de volgende twee jaar ongeveer 4.500 mensen gedwongen het bedrijf moeten verlaten. In een voorstel aan de vakbonden beschrijft het bedrijf echter alternatieven waarbij dit aantal lager kan uitvallen. Onder meer denkt de onderneming erover om chauffeursbanen binnen het bedrijf te creëren. Daarnaast wordt aan oudere werknemers na volgend jaar een functie aangeboden waarbij de bezorging van post wordt gecombineerd met voorbereidende werkzaamheden. Verder onderzoekt het bedrijf de mogelijkheden om een jaar langer de tijd te nemen voor de reorganisatie.


In Europa werden tijdens de maand september 1,22 miljoen nieuwe wagens geregistreerd. Dat blijkt uit cijfers van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA). De verkoop lag daarmee 9,2 procent lager dan tijdens dezelfde maand vorig jaar. Het is de zesde maand op rij dat de Europese autoverkoop is gedaald. Na negen maanden ligt de Europese autoverkoop 3,7 procent lager dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. In de Europese Unie, waar het leeuwendeel van de Europese verkoop plaatsvindt, daalde de verkoop met 9,6 procent. De vijf grote automarkten lieten allemaal een daling optekenen. In Frankrijk daalden de inschrijvingen met 8,2 procent, in Groot-Brittannië met 8,9 procent, in Duitsland met 17,8 procent, in Italië met 18,9 procent en in Spanje zelfs met 27,3 procent. De forse dalingen hebben vooral te maken met het wegvallen van diverse steunmaatregelen.


De Zweedse modeketen Hennes & Mauritz (H&M) heeft een sterke maand september achter de rug. De omzet van winkels die langer dan een jaar open zijn, de zogenoemde identieke omzet, steeg met 8 procent. De totale maandomzet groeide met 16 procent in vergelijking met een jaar eerder. In september vorig jaar was de identieke omzet nog met 8 procent gedaald en was de totale omzet met 1 procent gestegen. In augustus van dit jaar steeg de totale omzet van de Zweedse keten met 24 procent. De identieke omzetgroei bedroeg 14 procent. Eind september telde de Zweedse groep wereldwijd 2.111 filialen. Eén jaar voordien had de groep 1.869 vestigingen. Hennes & Mauritz had eerder al aangekondigd dit jaar minder nieuwe winkels te zullen openen dan eerder was gepland. Dat is gevolg van de zwakke economie, die vooral in Zuid-Europa een aantal grote winkelprojecten heeft doen stopzetten.


De ministers van Olie van de Organisatie van Olie-Exporterende Landen (OPEC) hebben op hun halfjaarlijkse vergadering beslist het gezamenlijke productiequotum van 24,85 miljoen vaten per dag te handhaven. Maar aangezien de elf lidstaten in september 26,76 miljoen vaten produceerden, moeten ze hun activiteiten met 7 procent verminderen. Verscheidene ministers riepen de OPEC-landen op hun productiequotum beter te respecteren. Alle landen overtreden de afspraken. De grootste overtreders zijn Angola en Nigeria, die respectievelijk een kwart en een vijfde meer produceren dan ze mogen. Saudi-Arabië en Koeweit volgen het best de opgelegde richtlijnen. De laatste wijziging dateert van december twee jaar geleden, toen het quotum met 4,2 miljoen vaten per dag werd verlaagd. Ali al-Naimi, de Saudische minister van olie, stelde dat de organisatie tevreden is over de huidige oliemarkt. Het is volgens hem de grootste uitdaging om de oliemarkt te houden zoals ze nu is.


Tien jaar na het begin van de bouwwerkzaamheden is het laatste stuk van de Gotthard-treintunnel afgewerkt. Met een lengte van 57 kilometer is het de langste tunnel ter wereld. De tunnel moet over zeven jaar opengaan en onderdeel worden van een snellere spoorverbinding van de Middellandse Zee tot aan de Noordzee. Veel Europese politici en deskundigen noemden het project aanvankelijk te duur en te ambitieus. De bouw van de Gotthard-treintunnel kost ongeveer 12 miljard Zwitserse frank. Dat komt overeen met ongeveer 9 miljard euro. In de afgelopen tien jaar hebben ongeveer tweeduizend arbeiders uit heel Europa aan de tunnel gewerkt. In totaal is 13 miljoen kubieke meter gesteente verwijderd. Acht mensen zijn tijdens de werkzaamheden omgekomen. In de komende jaren moet bijna 230 kilometer spoor worden gelegd. De treinen kunnen in de tunnel vermoedelijk snelheden tot 250 kilometer per uur halen.


Meer Nieuws

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home