Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, October 04, 2010

Nieuwsoverzicht

Het Franse farmaceutische bedrijf Sanofi-Aventis heeft een vijandig overnamebod van 18,5 miljard dollar gelanceerd op het Amerikaanse biotechbedrijf Genzyme. Het Amerikaanse bedrijf wees eerder al het bod van Sanofi-Aventis af en weigerde ook verder te onderhandelen. Het vijandig overnamebod loopt tot half december. Investeerders die meer dan 50 procent van Genzyme in handen hebben, zouden aan Chris Viehbacher, chief executive van Sanofi, hebben laten verstaan hebben dat ze hun aandelen van de hand willen doen indien er een redelijke prijs zou worden geboden. Genzyme is de grootste producent van geneesmiddelen tegen genetische aandoeningen van de wereld. Hoewel Sanofi-Aventis een sterke voorkeur heeft om met Genzyme constructieve gesprekken te voeren, heeft de aanhoudende weigering van de board en het management van Genzyme er Sanofi-Aventis naar eigen zeggen toe geleid het bod rechtstreeks tot de aandeelhouders te richten.


Na drie jaar onderzoek heeft de Franse politie een internationaal netwerk van oplichters ontmanteld. De bende zou de Franse grootbanken voor ongeveer 100 miljoen euro hebben bestolen. Er zouden een zestigtal mensen bij het illegale netwerk zijn betrokken. In het kader van het onderzoek zou in augustus Mohamed Oussekine, één van de betrokkenen, in Canada zijn opgepakt. Volgens een aantal bronnen zou het gaan om één van de grootste oplichtingszaken van de jongste jaren. Bij de Franse autoriteiten kon de zaak echter nog niet bevestigd worden. Volgens de bron maakten de oplichters gebruik van een fout in het systeem voor aankoop en leasing van de Franse banken. De fondsen die ze buit maakten bij banken zoals BNP Paribas, Banque Populaire, Fortis en Natixis werden vervolgens via spookbedrijven doorgesluisd naar het buitenland.


Ierland wil geen verhoging van de bedrijfsbelasting overwegen als piste om het ontzagwekkende begrotingstekort te verminderen. De lage bedrijfsbelasting van 12,5 procent lokt al jaren ondernemingen naar Ierland. Door de redding van een aantal banken zit de Ierse overheid echter in slechte financiële papieren. Het begrotingstekort zou dit jaar liefst 32 procent bedragen en de staatsschuld stijgt tot bijna 100 procent. Olli Rehn, Europees Commissaris voor economische zaken, had eerder laten verstaan dat de Ierse regering misschien aan een verhoging van de bedrijfsbelasting zou moeten denken, maar daar wil Ierland niet van weten. Mary Hanafin, Iers minister van toerisme, benadrukte dat Ierland niet tot een verhoging gedwongen kan worden. Ook een woordvoerder van het Ierse ministerie van financiën sloot die piste zonder meer uit.


De geautomatiseerde verkoop van aandelenfutures zonder de vermelding van een prijs hebben de crash van begin mei veroorzaakt. Toen werden op tien minuten tijd voor 862 miljard dollar aan aandeelhouderswaarde weggeveegd. Dat staat in het rapport van de Securities & Exhange Commission, de Amerikaanse financiële toezichthouder. Eind mei werd in een voorlopige conclusie nog gewezen bij het gefragmenteerde beurzenlandschap. In het rapport wordt gewag gemaakt van een belangrijke les, waarbij er rekening mee gehouden moet worden dat een markt onder druk kan leiden tot de geautomatiseerde executie van grote verkooporders en extreme prijswijzingen, zeker als het automatische executie algoritme geen rekening houdt met prijzen. Een poging van een grote trader om zich in te dekken tegen verliezen zette een aantal evenementen in gang die de Dow Jones 998,50 punten lager stuurde.


Verzekeraar Aegon overweegt om zijn hoofdzetel uit zijn thuisland Nederland weg te halen. Die denkpiste heeft alles te maken met de aangekondigde Europese kapitaalvereisten voor verzekeraars. Dat heeft Alexander Wynaendts, bestuursvoorzitter van Aegon, gezegd. De nieuwe Europese richtlijn moet er over drie jaar voor zorgen dat de sector beter kan weerstaan aan economisch noodweer. De sector vreest echter oneerlijke concurrentie in de Verenigde Staten, waar de verzekeraars waarschijnlijk niet aan dezelfde kapitaalvereisten moeten voldoen. Wynaendts merkte op dat de verzekeraar zou kunnen overwegen om zijn businessmodel te veranderen, maar hij voegde er aan toe dat er ook andere opties zijn, zoals bijvoorbeeld verhuizing. Een woordvoerder van het bedrijf merkte in een reactie op dat het om een puur theoretische optie gaat.


De Amerikaanse regering heeft al meer dan de helft van zijn belang in Citigroup van de hand gedaan. Tijdens de financiële crisis van twee jaar geleden schoot de regering de bank met 45 miljard dollar te hulp. Dat leverde haar een belang op van 27 procent in Citigroup. Maar door geleidelijke verkopen op de markt sinds maart is die participatie intussen gezakt tot 12,6 procent. Het belang zal voort afgebouwd worden. In totaal heeft de Amerikaanse overheid al 41,6 miljard dollar gerecupereerd uit Citigroup. Het resterende belang is tegen de huidige beurskoersen, nog eens 14 miljard dollar waard. Bovendien zal de Amerikaanse regering nog eens 2,2 miljard dollar krijgen als een vergoeding voor de overheidswaarborg die gegeven werd op toxische activa van de bank. Dat alles maakt dat het geld dat in Citigroup is gestoken een goede investering is gebleken voor de Amerikaanse belastingbetalers.


Bijna 30 procent van de beleggingsfondsen geeft te weinig informatie aan beleggers. Daardoor weten beleggers vaak niet of zij waar voor hun geld krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Effectenbezitters (VEB). In het onderzoek wordt opgemerkt dat bijna één op de drie Nederlandse beleggingsfondsen niet duidelijk maakt aan welke index of ander fonds zij zich spiegelen. Op die manier wordt het volgens het rapport voor beleggers moeilijk de prestaties van een fondsmanager op waarde te schatten. Opgemerkt wordt dat de specialisten van de fondsen hoge kosten in rekening brengen. Beleggers van 30 procent van de fondsen kunnen volgens de onderzoekers niet controleren of die kosten de moeite waard zijn geweest. Volgens het rapport zijn Robeco, ING Groep en Delta Lloyd enkele van de aanbieders die te weinig informatie bieden.


De dienst Google Street View heeft nu ook beelden uit Antarctica. Daarmee is Google Street View actief op alle continenten. De dienst werd drie jaar geleden gelanceerd met beelden over vijf Amerikaanse steden. Dat het drie jaar duurde voordat Antarctica in beeld werd gebracht, is niet zo verwonderlijk. Wegen of paden voor de Google-auto zijn er immers amper, waardoor de beelden te voet moesten worden genomen. Alleen het gebied rond Half Moon Island is momenteel gedigitaliseerd. Naast Antarctica covert Street View nu ook Ierland en een groot deel van Brazilië, waaronder kustgebieden en de steden Sao Paulo en Rio de Janeiro. De dienst staat het verst gevorderd in Noord-Amerika en West-Europa. Google Street View wordt er echter ook vaak van beschuldigd met zijn beelden een inbreuk te vormen op de privacy.


Tijdens het derde kwartaal van dit jaar bestond 95 procent van alle e-mail uit spam. Dat blijkt uit een rapport van het beveiligingsbedrijf Panda Security. De onderzoekers merken op dat de helft van alle spam verstuurd wordt vanuit tien landen, met India, Brazilië en Rusland als uitschieters. De Verenigde Staten staan op de achtste plaats. Groot-Brittannië is in de ranglijst niet meer terug te vinden. Het rapport merkt op dat erg veel spam afkomstig is van botnets die computers van onwetende gebruikers kapen om ongewenste boodschappen te versturen. Er wordt toegevoegd dat 55 procent van de malwarebedreigingen afkomstig is van trojans. Die willen vooral financiële informatie verzamelen. Dit soort bedreigingen is volgens Panda de voorbije twee jaar sterk toegenomen, omdat ze het meeste winst opleveren voor cybercriminelen. De meeste aanvallen met trojans vonden het afgelopen kwartaal plaats in Taiwan, Rusland, Brazilië, Argentinië, Polen en Spanje.


John Rishton wordt einde maart volgend jaar de nieuwe topman van Rolls-Royce Group, na General Electric de grootste constructeur van vliegtuigmotoren. Rishton wordt de opvolger van John Rose, die het bedrijf veertien jaar leidde. Rishton is nu al lid van de raad van bestuur van Rolls-Royce. Voor Rishton drie jaar geleden chief executive werd van de Nederlandse retailgroep Ahold, was hij financieel directeur bij luchtvaartmaatschappij British Airways. Rishton zou naar de Nederlandse retailer zijn overgestapt omdat Willie Walsh hem gepasseerd was als de topman bij British Airways. Rishton neemt de leiding in handen bij Rolls-Royce op het ogenblik dat het bedrijf problemen heeft met zijn nieuwe Trent-motor. Daarvan ontplofte een prototype op een testbed. De nieuwe Trent is één van de twee mogelijke motoren op de nieuwe Boeing Dreamliner. Rishton krijgt een basisloon van 850.000 pond, net zoals zijn voorganger. Daar komen nog voor 2,8 miljoen pond aandelen bij.


Federico Ghizzoni wordt de nieuwe topman van de Italiaanse grootbank UniCredit. Dat heeft de raad van bestuur van de bank beslist. De vierenvijftigjarige Ghizzoni vervangt Alessandro Profumo, die moest opstappen na onvrede bij de aandeelhouders over het groeiende belang van Libië in de bank. Ghizzoni is al dertig jaar aan de slag bij UniCredit. Hij werkte zich op tot de tweede man van de Italiaanse bank en werd hoofd van de activiteiten in Oost-Europa. Analisten verwachten geen grote koerswijziging onder Ghizzoni. Volgens hen zal UniCredit zijn internationale strategie voortzetten, al zal er wellicht meer aandacht zijn voor de thuismarkt. Door te kiezen voor een interne opvolger voor Profumo, zou de bank een garantie willen uitsturen dat de bestaande strategie behouden zal blijven. Ghizzoni merkte al op dat de bank zijn organisatie groei zal verder zetten.


Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM gaat gaat de stoelcapaciteit op Afrika het volgende jaar met 4 procent uitbreiden. Dat gebeurt door de toevoeging van nieuwe bestemmingen en een uitbreiding van vluchtfrequenties. Air France zal de volgende winter Equatoriaal Guinea als nieuwe bestemming toevoegen. KLM zal starten met vluchten op Kigali in Rwanda, met een tussenstop in het Oegandese Entebbe. Volgende zomer start Air France vluchten op Freetown (Sierra Leone), Monrovia (Liberia) en Tripoli (Libië). Air France en KLM verhogen daarnaast vluchtfrequenties op een groot aantal Afrikaanse bestemmingen, waaronder Point Noire in Congo, Libreville in Gabon, Malabo in Equatoriaal Guinee, Dar Es Salaam en Kilimanjaro in Tanzania. De uitbreiding van het aanbod wordt gezien als een tegengewicht voor de diensten van de combinatie Lufthansa-Brussels Airlines.


Een aantal banken vragen dat een Amerikaanse rechtbank de Amerikaanse obligatieverzekeraar MBIA Insurance en het New York Insurance Department zou verplichten om ruim elfhonderd vertrouwelijke documenten vrij te geven. Het gaat om stukken die te maken hebben met de opdeling van MBIA Insurance bijna twee jaar geleden in een verzekeringsdivisie voor Amerikaanse overheden en een afdeling voor gestructureerde kredieten. De tweede entiteit kwam erg verzwakt uit de operatie, wat een aantal banken zwaar in de problemen bracht. De banken hebben het over een frauduleuze splitsing. In totaal hebben zeventien banken, waaronder ook KBC, inzage gevraagd in de documenten. Het dossier zou in januari volgend jaar voor de rechtbank komen. MBIA Insurance voert aan dat het New York Insurance Department de opsplitsing heeft goedgekeurd.


Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft een wetsvoorstel goedgekeurd dat voorziet in extra heffingen op producten uit China. Door de wet kunnen de Verenigde Staten importtaksen heffen op producten uit elk land dat zijn munt opzettelijk goedkoop houdt. Maar het is duidelijk dat de maatregel vooral gericht is op China. Met de nieuwe wet verhogen de Verenigde Staten de druk op China. Veel Amerikaanse politici klagen al langer over het Chinese monetaire beleid. Volgens hen houdt de Chinese regering de yuan opzettelijk goedkoop om de export aan te zwengelen. Chinese goederen zijn daardoor stukken goedkoper dan Amerikaanse. China zegt uit alle macht tegen de maatregel te protesteren. Daarbij wordt opgemerkt dat de druk op de yuan de handelsrelaties tussen China en de Verenigde Staten zware schade zal toebrengen. Volgens China is de maatregel ook een inbreuk op de regels van de Wereldhandelsorganisatie.


Luchtvaartmaatschappij Ethiopian Airlines heeft een officiële uitnodiging gekregen om lid te worden van de Star Alliance. De nationale luchtvaartmaatschappij van Ethiopië zal waarschijnlijk eind volgend jaar daadwerkelijk tot de alliantie kunnen toetreden. Ethiopian Airlines wordt het dertigste lid van Star Alliance. De luchtvaartmaatschappij voegt vijf nieuwe landen en vierentwintig nieuwe bestemmingen toe aan het netwerk van de alliantie. Star Alliance heeft zich ten doel gesteld om verspreid over de hele wereld maatschappijen aan zich te binden. Dankzij de toetreding van Ethiopian Airlines krijgt Star Alliance toegang tot Centraal-Afrika. Met South African Airways (SAA) en EgyptAir is de alliantie al sterk vertegenwoordigd in het zuiden en noorden van het Afrikaanse continent. Met Brussels Airlines kon Star Alliance eind vorig jaar al een Europese Afrika-specialist aan zich binden.


Meer Nieuws

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home