Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, October 03, 2010

Japan blijft een online buitenbeentje

Er is een duidelijk verschil tussen de adoptie van online media in Japan tegenover de rest van de wereld. Dat zegt Charles Buchwalter, voorzitter van de Japanse online divisie van het onderzoeksbureau Nielsen. Hij voegt er echter aan toe dat dit jaar een belangrijk keerpunt kan worden voor de Japanse online industrie. Volgens Buchwalter kan de sector zich ontdoen van de problemen die werden opgeworpen door de recente economische recessie. Hij verwacht dat de Japanse online sector dit jaar opnieuw een sterke groei zal kunnen laten optekenen. Voor volgend jaar stelt hij een dubbelcijferige groei in het vooruitzicht, samen met een belangrijke doorbraak in de penetratie van smartphones en sociale media.

Buchwalter merkt op dat de online innovaties in Japan, één van de technologisch meest vooruitstrevende economieën ter wereld, enigszins tot stilstand gekomen lijken te zijn. Hij voegt er aan toe dat sociale media in de hele wereld een doorbraak kennen, maar Japanse marketeers blijven volgens Buchwalter bijzonder sceptisch en voorzichtig. Ook merkt hij op dat de Japanse mobiele markt op vele vlakken een grote voorsprong heeft, maar smartphones blijken er moeilijk te kunnen doorbreken. Ook noemt hij het opmerkelijk dat het internet over de hele wereld een impact heeft gehad op het politieke proces, maar in Japan wordt de online activiteit rond verkiezingen nog altijd wettelijk ingeperkt.

Het is volgens Buchwalter een vraag waarom Japanse marketeers er zo lang over toen om een groter gedeelte van hun budgetten aan het online kanaal toe te kennen. "Oude gewoontes zijn echter soms moeilijk te veranderen," merkt hij op. "Rekening houdend met de belangrijkheid die televisie gedurende een lange periode heeft gehad voor de grote marketeers, is een drastische verschuiving van budgetten geen evidentie." Buchwalter merkt echter op dat er ook in Japan ook een point-of-no-return is bereikt. Ook de Japanse marketeers hebben volgens hem begrepen dat ze hun strategieën moeten veranderen indien ze op een efficiënte manier met de consument willen kunnen communiceren.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home