Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, October 22, 2010

Klimaatverandering desastreus voor treinverkeer

De klimaatverandering kan een potentiƫle bedreiging vormen voor het spoorwegnet. Dat hebben Britse spoorwegspecialisten gezegd. Daarbij wordt opgemerkt dat extremere weersomstandigheden - met nattere winters en hetere zomers - de volgende vijftig jaar door de opwarming van de aarde couranter zullen worden. Dat zal leiden tot een groter aantal overstromingen en landverschuivingen, wat volgens de treinspecialisten tot schade zou kunnen leiden die het treinverkeer in grote mate zouden kunnen verstoren. Er wordt aan toegevoegd dat de helft van de Britse spoorbeddingen in een slechte of zelfs marginale toestand verkeren, waardoor ze bijzonder kwetsbaar zijn voor extreme weersomstandigheden.

Onderzoekers van de University of Southampton en Network Rail bestudeerden het aantal aardverschuivingen en overstromingen die bij het Britse spoorverkeer tot vertragingen van meer dan acht uur hadden geleid. Daarbij werd opgemerkt dat tijdens de natte winter van negen jaar geleden opvallend meer incidenten werden geteld en de reizigers met zware verstoringen van het treinverkeer werden geconfronteerd. Wetenschappers voorspellen dat dergelijke natte winters in de toekomst veel couranter zullen worden, waardoor volgens de onderzoekers moet worden gevreesd dat de klimaatverandering tot een complete spoorweg-chaos zou kunnen leiden.

Onderzoeksleider Fleur Loveridge benadrukte tegenover BBC News dat dit probleem dringend moet worden aangepakt. Loveridge voert daarbij aan dat de Britse spoorwegen werden aangelegd voor er een grote wetenschappelijke kennis werd ontwikkeld rond bodemgesteldheid. "Daardoor zijn de spoorlijnen bijzonder gevoelig voor klimaatverandering," merkt ze op. Een gedeelte van de Britse spoorweginfrastructuur dateert uit de negentiende eeuw en werd aangelegd zonder dat er aan de ondergrond werd gewerkt. Ook werden verhogingen en uitgegraven passages aangelegd die bijzonder gevoelig zijn voor weersomstandigheden. Loveridge noemt vooral het zuid-oosten van Engeland een risicogebied, met vooral de kleilagen waarop het Londense spoorwegnet is gebouwd.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home