Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, September 03, 2010

Vijftigplussers verdubbelen gebruik sociale netwerken

Op dit ogenblik is 42 procent van de Amerikaanse vijftigplussers actief op sociale netwerken zoals Facebook en LinkedIn. Eén jaar geleden was slechts 22 procent van deze bevolkingsgroep actief op sociale netwerken. In de leeftijd tussen vijftig en vierenzestig jaar is 47 procent actief. Bij vijfenzestigplussers bedraagt dat 26 procent. Jongere internet-gebruikers blijven het meest actief op sociale netwerken. In de leeftijdscategorie tussen achttien en negenentwintig jaar wordt een penetratiegraad van 86 procent opgetekend. Er wordt wel opgemerkt dat de groei in deze leeftijdsgroep verbleekt bij de adoptiegraad in de oudere leeftijdsgroepen.

In de leeftijdsgroep tussen achttien en negenentwintig jaar werd op één jaar tijd een groei met 13 procent opgetekend. In de categorie tussen vijftig en vierenzestig jaar werd echter een stijging met 88 procent genoteerd en bij de vijfenzestigplussers werd een toename met 100 procent opgemerkt. Er wordt aan toegevoegd dat ook de microbloggingsite Twitter een belangrijke groei laat optekenen in de oudere leeftijdscategorieën. In de groep tussen vijftig en vierenzestig jaar was vorig jaar 5 procent actief op Twitter. Dat is inmiddels echter gestegen tot 11 procent. In die groep behoorde Twitter vorig jaar slechts bij 1 procent tot de dagelijkse routine. Dat is inmiddels gestegen tot 6 procent.

Daarnaast blijkt dat in de leeftijdsgroep tussen vijftig en vierenzestig jaar 20 procent nagenoeg dagelijks actief is op sociale netwerken. Vorig jaar bedroeg dat 10 procent. Bij vijfenzestigplussers werd een stijging van 4 procent tot 13 procent opgetekend. Uit het onderzoek blijkt verder dat in de leeftijdsgroep tussen vijftig en vierenzestig jaar 92 procent gebruik maakt van email. Bij vijfenzestigplussers is dat 89 procent. Voor meer dan de helft van beide groepen behoort email inmiddels tot de dagelijkse routine. Daarnaast wordt opgemerkt dat in de leeftijdsgroep van vijftig tot vierenzestig jaar 76 procent online nieuws raadpleegt. Bij vijftigplussers is dat 62 procent.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home