Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, August 28, 2010

USA Today gaat voluit voor mobiele media

De Amerikaanse krant USA Today gaat zich in de toekomst meer toeleggen op mobiele diensten. De beslissing is naar eigen zeggen de belangrijkste beslissing in de achtentwintigjarige geschiedenis van USA Today, de tweede grootste krant van de Verenigde Staten. De verschuiving moet de krant toelaten meer lezers en adverteerders op mobiele apparaten bereiken. Sport moet daarbij één van de speerpunten van de nieuwe activiteiten worden. De maatregel zal deze herfst leiden tot ongeveer honderddertig ontslagen. Dat betekent een afslanking met 9 procent. Dave Hunke, uitgever van USA Today, gaf niet aan welke departementen het zwaarst getroffen zouden worden door de koerswijziging.

"Net zoals de meeste kranten heeft USA Today, dochter van de mediagroep Gannett, de voorbije jaren zijn activiteiten gevoelig moeten terugschroeven door een terugval in de reclame-inkomsten," aldus het persbureau Associated Press. "Bovendien zijn lezers minder bereid te betalen voor krantenlectuur, aangezien gratis nieuws op het internet beschikbaar is." USA Today kwam bijna dertig jaar geleden al met een nieuw krantenmodel, opgebouwd rond kortere teksten en kleurrijke foto's en grafieken, op de markt. Ook de nieuwe koerswijziging is volgens Hunke bijzonder radicaal, maar moet dat de krant voorbereiden op de volgende kwarteeuw.

De krant zegt zich in de toekomst minder te zullen richten op het gedrukte dagblad, maar meer op de productie van content voor alle platformen, met inbegrip van het internet, mobiele apparaten, tablets en andere digitale formaten. "Hoewel USA Today nog altijd het grootste gedeelte van zijn omzet uit zijn gedrukte edities genereert, mikt de reorganisatie vooral op smartphones en tablets, die nieuwe mogelijkheden bieden om reclame en abonnementen te verkopen," merkt Associated Press op. "John Hillkirk, directeur van USA Today, merkt op dat een krant zijn publiek moet volgen. Indien de consument kiest voor smartphones en tablets, moeten de kranten volgens hem daar ook aanwezig zijn met de content die dat publiek wenst."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home