Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, August 25, 2010

Grote verschillen merkbaar tussen Chinese consumenten

De Chinese consumenten in de steden en in landelijke gebieden zijn heel verschillend. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Economist Intelligence Unit. Daarbij wordt opgemerkt dat een groot verschil kan worden vastgesteld in het huidige koopgedrag van de bestedingsplannen. De onderzoekers merken wel op dat 91 procent van de Chinese consumenten een positief gevoel heeft over de toekomst, al is dat optimisme duidelijk in grotere mate aanwezig bij de relatief welgestelde inwoners van de Chinese steden. De onderzoekers stelden vast dat 98 procent van de consumenten toegeeft zijn bestedingen de voorbije twee jaar opgedreven te hebben.

Slechts 17 procent van de ondervraagden stelt zich terughoudend op tegenover bestedingen. Er wordt aan toegevoegd dat de penetratie van televisie en mobiele telefoon in stedelijke gebieden inmiddels 100 procent heeft bereikt. Op het gebied van computers en een aantal andere apparaten wordt een penetratie van 99 procent bereikt. In die gebieden bezit ook 61 procent van de bevolking een eigen wagen. Dat is opmerkelijk hoger dan het algemene Chinese gemiddelde. Er wordt wel aan toegevoegd dat consumenten in heel China geïnteresseerd zijn in de aankoop van een nieuwe wagen. In de landelijke gebieden is echter slechts een kleine meerderheid bereid om zijn gezinsuitgaven op te drijven en ook weinigen zijn geïnteresseerd om grote aankopen te doen of bestaande toestellen te vervangen.

De onderzoekers merken op dat in Chinese landelijke gebieden de helft van de bevolking geen koelkast heeft. Toch is in die groep slechts 40 procent om een koelkast te kopen. Eén op drie respondenten ging er vanuit dat het minstens twee jaar zou duren vooraleer tot een aankoop zou worden overgegaan. In die landelijke regio's heeft ongeveer 10 procent een internet-verbinding en ongeveer 16 procent is al online actief geweest. Dat laatste cijfer ligt op hetzelfde niveau als het computer-bezit. Anderzijds heeft 91 procent van de inwoners van deze landelijke gebieden een mobiele telefoon, maar slechts 9 procent maakt gebruik van het mobiele internet. Dat heeft te maken met betaalbaarheid en een gebrek aan digitale onderlegdheid.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home