Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, July 15, 2010

Televisie blijft cruciaal voor adverteerders in India

Grote adverteerders zoals Hindustan Unilever en Coca-Cola blijven in India zwaar investeren in televisie-reclame. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau TAM Media Research. Daarbij wordt opgemerkt dat de adverteerders daarbij wensen in te spelen op de ongeëvenaarde mogelijkheden van het medium om het Indiase publiek te bereiken. Tijdens de eerste helft van dit jaar zouden er op de Indiase televisie 36 procent meer reclamespots zijn getoond dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Daarbij wordt opgemerkt dat producten ron voeding en drank een marktaandeel hebben van 15 procent, gevolgd door lichaamsverzorging (12 procent), diensten (6 procent) en haarverzorging (5 procent). Bij de grootste reclamecategorieën behoren verder onder meer telecommunicatie, financiële dienstverlening en automotive.


Opgemerkt wordt dat de tien grootste reclamesectoren verantwoordelijk waren voor 60 procent van alle commercials. Verder wordt opgemerkt dat de categorie toiletzeep 5 procent van alle vertoonde reclames vertegenwoordigen, terwijl reclamespots van de overheid en organisaties 3 procent voor hun rekening namen, net zoals de frisdranken, mobiele telefoons en shampoos. De belangrijkste adverteerder was Hindustan Unilever (Lifebuoy, Rin en Lipton), die zijn totale reclamebestedingen tijdens het eerste kwartaal van dit jaar met 39 procent opdreef. Op de tweede plaats staat Reckitt Benckiser (woningbenodigdheden), gevolgd door Coca-Cola (frisdranken) en ITC Limited (consumptiegoederen). Die laatste is ook de belangrijkste binnenlandse adverteerder.


Daarna volgen Procter & Gamble, PepsiCo en Cadbury's. De top tien van de grootste adverteerders wordt volgemaakt door GlaxoSmithKline, L'Oréal en Colgate Palmolive. Daarbij wordt opgemerkt dat de Indiase televisiereclame tijdens de eerste zes maanden van dit jaar duidelijk gedomineerd werd door internationale bedrijven. Er wordt aan toegevoegd dat de nationale televisiekanalen 52 procent van alle vertoonde reclames vertegenwoordigden. De lokale zenders hadden een marktaandeel van 48 procent. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar kende de totale Indiase reclamegroei op televisie, kranten en magazines een stijging met 30 procent. De krantensector was met een groei van 30 procent daarbij de belangrijkste pijler. Televisie en andere sectoren kenden echter ook een groei met 28 procent.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home