Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, July 15, 2010

Mobile banking heeft nog lange weg voor de boeg

De consument raakt meer vertrouwd met mobiele bankdiensten, maar dat betekent niet dat die een belangrijke rol spelen in zijn bankbeslissingen. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau IDC Financial Insights. Daarbij wordt opgemerkt dat het gebruik van mobiele bankdiensten het voorbije jaar is verdubbeld, maar daarbij is men volgens de onderzoekers nog ver verwijderd van het punt waarop deze diensten een doorslaggevende impact zouden hebben op de financiële industrie. In totale cijfers blijft het aantal gebruikers van mobiele bankdiensten immers nog heel beperkt. De consument heeft de toepassing volgens de onderzoekers nog niet echt geadopteerd, terwijl er bij de financiële sector evenmin zware promotie wordt gevoerd om de dienstverlening te promoten.


"Voor vele financiële instellingen is mobile banking nog altijd voor een dienstverlening in plaats van een strategisch kanaal om nieuwe klanten te winnen," merken de onderzoekers op tegenover het magazine Marketing Daily. Daarbij wordt gewezen op een parallel met kredietkaarten, bankautomaten en online banking. Ook daar waren consumenten in een eerste fase weliswaar geïnteresseerd, maar deze services waren in het begin zeker niet doorslaggevend om een bankrekening te openen. Op dit ogenblik zullen financiële instellingen door een gebrek aan mobile banking in het aanbod volgens de onderzoekers zeker geen klanten verliezen. Er wordt echter aan toegevoegd dat er een grotere vraag zou kunnen ontstaan wanneer een nieuwe generatie jongeren de arbeidsmarkt betreedt.


Maar dat keerpunt is volgens IDC Financial Insights nog verscheidene jaren verwijderd. "De jongere generatie die op dit ogenblik de arbeidsmarkt betreedt, is mogelijk niet de klanten met een grote toegevoegde waarde waar de banken naar op zoek zijn," voeren de onderzoekers aan. "In het verleden probeerden banken die jonge consumenten wel aan te trekken met het oog op een relatie op lange termijn. Dat biedt op dit ogenblik echter veel minder garanties, want de trouw van de klant is niet meer zo vanzelfsprekend dan in het verleden." De onderzoekers voegen er aan toe dat de banksector veel verwacht van de smartphones, maar ook dat is volgens hen niet zeker. Smartphones bieden immers zoveel verschillende activiteiten, dat mobile banking volgens IDC Financial Insights wellicht geen prioriteit zal zijn.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home