Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, July 14, 2010

Jonge volwassenen meest actief met mobiele applicaties

Jonge volwassen zijn meer actief met mobiele data-toepassingen dan de oudere leeftijdscategorieën. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het Pew Research Center. In de leeftijdscategorie tussen achttien en dertig jaar beschikt volgens de onderzoekers 90 procent een mobiele telefoon en die gebruikers hebben meer interesse in mobiele data-applicaties dan andere generaties. Het gebruik van mobiele applicaties neemt volgens het Pew Research Center af naarmate de gebruikers ouder worden. Terwijl 95 procent van de jonge volwassenen tekstberichten zenden en ontvangen, daalt dat in de leeftijdscategorie tussen dertig en vijftig jaar tot 82 procent. Bij vijftigplussers geeft nog 57 procent aan om dergelijke berichten te versturen en ontvangen. Bij vijfenzestigplussers is dat nog 19 procent.


Er wordt echter aan toegevoegd dat het proportioneel gebruik van bepaalde toepassingen in de verschillende leeftijdscategorieën varieert per leeftijdscategorie. Daarbij wordt opgemerkt dat 93 procent van de jonge volwassenen met hun mobiele telefoons foto's nemen. Daarna volgen de leeftijdscategorie tussen dertig en vijftig jaar (83 procent), de vijftigplussers (67 procent) en vijfenzestigplussers (34 procent). Fotografie is in alle leeftijdscategorieën de meest populaire applicatie, op uitzondering van de jonge volwassenen, waar tekstberichten een marginale voorkeur genieten. Ook blijken jonge volwassenen met het meest aantal applicaties actief te zijn (6,9), gevolgd door de groep van dertig tot vijftig jaar (4,7), vijftigplussers (2,5) en vijfenzestigplussers (1,2).


De onderzoekers merken wel op dat het gebruik van mobiele applicaties de snelste groei kent in de leeftijdscategorie van dertig tot vijftig jaar oud. Op het gebied van fotografie werd daarbij een stijging met 12 procent opgetekend tegenover vorig jaar. Maar ook het opnemen van videobeelden steeg met 18 procent tot 39 procent, terwijl muziek een stijging met 15 procent kende tot 36 procent. Instant messaging kende in die leeftijdsgroep een toename met 14 procent tot 35 procent en toegang tot het internet steeg met 12 procent tot 43 procent. Die toename wordt volgens de onderzoekers ook weerspiegeld in de penetratie van mobiele telefonie. In de leeftijdscategorie tussen dertig en vijftig jaar bezit 88 procent inmiddels een mobiele telefoon. Dat is amper 2 procent minder dan bij jonge volwassenen.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home