Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, February 13, 2006

Puma pakt uit met reclamerecord

De Duitse sportartikelen-producent Puma zet ter gelegenheid van het Wereldkampioenschap Voetbal, dat deze zomer in Duitsland wordt georganiseerd, de allergrootste reclamecampagne uit zijn geschiedenis op. Puma wil van het evenement immers profiteren om een gigantische omzetverhoging te realiseren.

Puma heeft zijn omzetverwachtingen voor dit jaar met 2,3 miljard euro verhoogd. Dat is een stijging met ongeveer dertig procent. Er wordt een operationeel resultaat verwacht van minstens 350 miljoen euro. Daarbij wordt rekening gehouden met een daling van 10 tot 15 procent tegenover vorig jaar, wat te wijten is aan de grotere investeringen, onder meer in de grootste reclamecampagne uit de geschiedenis van het bedrijf uit Herzogenaurach.

Het voorbije jaar heeft Puma een winst gerealiseerd van 286 miljoen euro, een stijging met 10,5 procent tegenover vorig jaar. Vooral in Noord- en Zuid-Amerika kende de omzet een opmerkelijke groei tot 476 miljoen euro, meer dan het dubbele van het jaar voordien. In de Verenigde Staten, waar de markt beheerst wordt door Nike en Reebok, heeft Puma nu een marktaandeel van twee tot vier procent. Het is trouwens de vijfde keer op rij dat Puma een recordwinst laat noteren.

Europa blijft voor de sector volgens Puma-topman Jochen Zeitz een moeilijke markt, maar hij voegt er aan toe dat het bedrijf hier voor een sensationele ommekeer heeft gezorgd en weer positieve cijfers kan voorstellen. Puma ging in het begin van de jaren negentig bijna failliet, maar heeft volgens Zeitz de concurrentie - Puma en Nike - bijna ingehaald.

In totaal heeft Puma op dit ogenblik 5.092 medewerkers, wat een stijging betekent met 1.182 eenheden tegenover vorig jaar. Binnenkort wordt ook de eerste Puma-jeans voorgesteld. Dat is een gevolg van de samenwerking met de Japanse jeansfabrikant Evisu. Ondertussen duren echter de geruchten over een overname Puma, maar Zeitz stelt daar niet wakker van te liggen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home