Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, February 13, 2006

Amerika wil eigen Songfestival (12/2)

De Antwerpse televisienetwerk NBC werkt aan een eigen visie van het Eurovisie Songfestival. Daarmee wil NBC de concurrentie aangaan met het bijzonder succesvolle 'American Idol'. In het NBC-evenement zouden alle vijftig Amerikaanse staten een deelnemer kunnen afgevaardigde. Dat moet leiden tot een grote finale waarbij ook het publiek zijn stem kan uitbrengen.

<>p"Eurovisie is de aartsvader van alle talentshows en de Super Bowl van de muziek," vertelde Ben Silverman, directeur van de productiemaatschappij Reveille. Het Europese televisiefestijn is dan ook vijftig jaar oud en vormde de start van de Zweedse popgroep Abba en de Canadese zangeres Celine Dion. De jongste aflevering van het Songfestival kreeg de deelname van een recordaantal 39 Europese landen. De zege ging naar de Griekse Helena Paparizou.

Het format van het Amerikaanse programma is nog niet vastgelegd, maar insiders geloven dat het eerder een reeks uitzendingen zal worden in plaats van een evenement van één avond. Het wordt voor NBC echter een hele opgave om 'American Idol' te beconcurreren. Het Fox-programma blijft immers de successen opstapelen en slaagde er zopas is om op het gebied van kijkcijfers ook de Grammy Awards achter zich te laten.

Tijdens de uitzending van de Grammy Awards haalde 'American Idol' 28 miljoen kijkers, terwijl de Grammy's zich tevreden moesten stellen met een publiek van 15 miljoen Amerikanen, ondanks live optredens van Madonna en Coldplay. Eén van de winnaars was Kelly Clarkson, wiens carrière door 'American Idol' werd gelanceerd. Maar de zangeres maakte in haar dankwoord geen gewag van het Fox-programma.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home