Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, February 13, 2006

Coca-Cola zet Olympische bloggers in

De atleten die deelnemen aan de Olympische Winterspelen in Turijn hebben een absoluut verbod gekregen om te bloggen, maar dat geldt blijkbaar niet voor de sponsors. Coca-Cola, sinds 1928 verbonden aan het Internationale Olympisch Comité (IOC) heeft immers zes jonge bloggers uit verschillende uithoeken van de wereld ingezet om hun relaas over het evenement in Italië online te brengen.

Coca-Cola deed daarbij beroep op studenten uit China, Duitsland, Italië, Canada, Oostenrijk en de Verenigde Staten. Hun verplaatsing en verblijf wordt door de frisdrankenfabrikant betaald. De studenten zouden beloofd hebben om hun berichtgeving positief te houden. "Ze begrijpen dat we de Olympische Spelen op een positieve manier willen benaderen," vertelde Coke-woordvoerder Philipp Bodzenta tegenover het magazine MediaPost. "Ze zijn een onderdeel van het pr-team, maar zijn geen personeelsleden van Coca-Cola."

De site ging inmiddels online onder de naam 'Torino Conversations' en biedt mogelijkheden om podcasts en foto's te plaatsen. Lezers krijgen de mogelijkheden om commentaar te leveren. MediaPost dat sponsors steeds meer beroep doen op bloggers om een online community-element toe te voegen aan de traditionele marketing-inspanningen. Ook Visa lanceerde vorig jaar een actie om kandidaat-deelnemers aan de Olympische Spelen te recruteren om mee te werken aan het blogproject 'The Journey: Our Road to the Olympics'.

Coca-Cola heeft de voorbije zomer zijn contract met het Internationaal Olympisch Comité verlengd met een periode van twaalf jaar. Dat nieuwe contract gaat van start in 2009 en geeft de frisdrankengigant wereldwijde exclusieve marketing-rechten bij de frisdranken en het gebruik van de Olympische symbolen en mascottes in de reclame.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home