Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, February 13, 2006

Senioren kopen weldoordacht

Jongeren en 50-plussers hebben een heel andere visie op inspirerende zaken. Dat blijkt uit een onderzoek van het Tijdschrift voor Marketing. Dat kwam tot de vaststelling dat het koopgedrag van de 50-plusser heel overwogen is en dat hij bereid is zijn traditionele merktrouw opzij te schuiven wanneer een concurrerent een betere kwaliteit en betere service biedt.

De onderzoekers konden in eerste instantie al vaststellen dat 50-plussers zich helemaal niet oud voelen. Maar er wordt aan toegevoegd dat ze wel van oordeel zijn dat ze omwille van hun levenservaring meer weten dan jongeren. "Ze wensen dan ook dat in commerciƫle boodschappen rekening gehouden wordt met die levenservaring," aldus het Tijdschrift voor Marketing. "Hun koopgedrag steunt niet op hebberigheid, maar is weloverwogen. Er wordt alleen echt geld besteed aan dingen die inspirerend werken en waar ze zich persoonlijk door aangesproken voelen."

De studie komt tot de slotsom dat 50-plussers geen aversie hebben tegenover het uitgeven van geld, maar algemeen beschouwd erg merktrouw zijn. "Maar als een concurrent meer service biedt en beter tegemoet komt aan de wensen van de 50-plusser, zal hij niet aarzelen om de overstap te maken." De onderzoekers stellen dan ook dat de merktrouw bij 50-plussers relatief is en bijzonder afhankelijk is van de kwaliteit die geboden wordt.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home