Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, February 13, 2006

Israël krijgt burgerjournalistiek

De burgerjournalistiek kan de Israëlische pers democratiseren. Dat stellen journalist Michael Weiss en risico-investeerder Michael Eisenberg, oprichters van de website Scoop.co.il, die ruimte moet bieden aan verslaggeving buiten de traditionele pers. Weiss benadrukte daarbij dat de website wil inspelen op het wantrouwen van het publiek tegenover de Israëlische media.

Michael Weiss, gewezen journalist bij de krant Maariv, deed zijn inspiratie voor de Scoop-website tijdens het congres van het OhMyNews-project in Zuid-Korea, waar al 400 burger-journalisten aan de slag zijn. Hij vertelde tegenover het magazine DotJournalism dat de media in Israël meestal in handen zijn van andere industriële sectoren en eenvorming nieuws brengen met een een bijzonder hoog gehalte aan public relations.

"De meerderheid van de Israëli's hebben geen vertrouwen in de pers," benadrukte hij. "De Israëlische media worden voor meer dan tachtig procent gecontroleerd door twee of drie spelers. Het publiek heeft dan ook het gevoel dat ze alleen maar te lezen krijgen wat in het belang is van die spelers. De traditionele media brengen allemaal hetzelfde nieuws en het lijkt alsof de journalisten gestopt zijn met werken en aan hun bureau alleen nog maar perscommiqué's verwerken en in de kranten plaatsen."

Weiss stelde dat Scoop niet rechtstreeks zal concurreren met de traditionele media, aangezien de website een platform is voor ervaringen en informatie die in de gewone pers niet wordt behandeld. "Er is een grote honger naar media van de basis, want de mensen vinden dat ze een stem nodig hebben," benadrukte hij. "Wij definiëren nieuws op een andere manier. Nieuws is wat de mensen belangrijk vinden, niet alleen wat door de hoofdredacteur als nieuws bestempeld wordt."

Israël heeft 2,5 miljoen internauten op een totale bevolking van 7 miljoen. Scoop hoopt dat een groot gedeelte van die internauten belangstelling zal hebben voor het nieuws van de burgerjournalisten. Men rekent op een voldoende groot lezerspubliek om een commercieel project, gesteund op reclame, op te kunnen starten.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home