Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, February 13, 2006

Europa ligt niet wakker van gezonde voeding

De Europese consument ligt niet echt wakker van gezonde voeding. Hij vindt dat eten vooral plezierig en lekker moet zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van de European Food Safety Authority (EFSA) en het Health and Consumer Protection Directorate Generale (DG SANCO) van de Europese Commissie. Daarbij kwamen de onderzoekers tot de vaststelling dat veertig procent van de Europeanen geen acht slaat op mediaberichten over ongezonde voeding.

"De Europese consument heeft positieve gevoelens ten opzichte van voeding," aldus de onderzoekers. "Slechts één op vijf denkt bij het vernoemen van voeding automatisch aan gezondheid. Gedachten over mogelijke gezondheidsrisico's of ziektes komen nagenoeg nooit spontaan op. Zelfs wanneer hen gevraagd wordt naar specifieke risico's komt er veelal geen antwoord."

Voedingscrisissen zoals de gekke koeienziekte lijken niet tot de top-vijf van de menselijke bekommernissen te behoren. Wanneer er dan toch een antwoord komt, wordt er gesproken over voedselvergiftiging, scheikundige producten, pesticides, giftige producten en overgewicht. In het algemeen blijkt de consument vooral bezorgd te zijn over elementen waar hij geen controle over heeft en veel minder over hun eigen gedrag.

De helft van de Europeanen vindt ook dat de overheden geschikte maatregelen hebben genomen om het voedsel gezonder te maken, maar toch is men het niet echt eens over de evolutie van de voeding tijdens de voorbije tien jaar. Immers, 38 procent van de ondervraagden vindt dat de voorbije jaren vooruitgang werd geboekt op het gebied van gezonde voeding, maar 29 procent is van oordeel dat er niets is veranderd en 28 procent meent zelfs dat we erop achteruit zijn gegaan.

Opvallend is ook dat slechts 13 procent van de ondervraagden zich herinnert dat in de media verhalen aan bod zijn gekomen rond gezondheid die te maken hadden met voeding. Maar binnen die groep stelt de helft wel dat die berichtgeving zijn eetgedrag heeft veranderd. Maar meer dan 40 procent van de Europeanen trekt zich van mediaverslaggeving over voedselrisico's niets aan of verandert tenminste niets aan zijn gedrag.

De EFSA stelt dat dit een duidelijke aanwijzing is dat men heel overwogen tewerk moet gaan met de berichtgeving over voedselrisico's en dat daarbij gebruik gemaakt moet worden van de bronnen die door de consument het meest worden vertrouwd.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home