Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, February 13, 2006

Ambachtelijk bier hoop in bange Amerikaanse dagen

De Amerikaanse bierindustrie kent een opmerkelijke evolutie. De sector heeft een belangrijk gedeelte van zijn aandeel op de alcoholmarkt moeten afstaan aan wijn en sterke drank, maar anderzijds is het verbruik van de speciale bieren gevoelig toegenomen. De grote Amerikaanse brouwers proberen in te spelen op het succes van het ambachtelijke bier, maar de kleine spelers hebben er alle vertrouwen in dat dit bedrijven als Anheuser-Busch of Miller niet zal lukken.

"Bier blijft de belangrijkste alcoholische drank van de Verenigde Staten," vertelde Gary Hemphill, onderdirecteur van het Amerikaanse Beverage Marketing Institute aan het magazine Time. "Maar in de eerste helft van 2005 lag hun afzet 1,2 miljoen vaten lager dan het jaar voordien. Dat wil echter niet zeggen dat de Amerikanen hun voorkeur voor bier helemaal hebben verloren. Speciale bieren zagen hun marktaandeel tijdens diezelfde periode met 7,1 procent stijgen."

De speciale bieren vertegenwoordigen nu 3 procent van de markt. "Ze zullen de bierwereld niet veroveren, maar de grote brouwers hebben inmiddels aandacht leren hebben voor de evolutie van de kleinere brouwers," aldus Time. "Anheuser-Busch zet vele middelen in om het imago van het bier te verbeteren en richt zich met zijn advertenties voornamelijk op smaak en kwaliteit. Zowel Anheuser als Miller hebben zelf een speciaal bier ontwikkeld, maar volgens de kleine brouwers zullen zij er nooit in slagen om de mystiek van het ambachtelijk bier te kopiƫren."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home