Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, February 13, 2006

Beurswaarde niet goed voor beloning manager (6/2)

Een beurswaarde is niet de ideale maatstaf om de prestaties van een bedrijf te taxeren. Dat beweert de Nederlandse management-hoogleraar Jan Bouwens van de Universiteit van Tilburg. Bouwens wijst erop dat de beurswaarde het management dwingt tot het nemen van beslissingen op korte termijn, wat niet altijd de beste pad is dat gevolgd kan worden.

"De prestatie van een bedrijf wordt vaak gemeten door te kijken naar de beurswaarde," stipt Jan Bouwens aan in zijn rapport 'Prestatiemeting van Binnen en van Buiten'. Maar in de praktijk blijkt dit volgens Bouwens geen goede maatstaf te zijn. Hij stelt dat een beslissing op lange termijn dikwijls geen onmiddellijke weerslag heeft op de beurskoers, ook al is er duidelijk sprake van een waardeverandering.

In dergelijke gevallen is het volgens de hoogleraar ook geen goed idee om het management te belonen aan de hand van de beurskoers. "Dan geeft men het management de prikkel om zich te richten op handelingen die wel goed in de beurskoers tot uitdrukking komen," aldus Bouwens. "Omdat een bedrijfsleider gemiddeld zo’n zes jaar aan het roer van een onderneming staat, is hij geneigd projecten te starten die op de korte termijn renderen. Beslissingen op lange termijn worden dan opzij geschoven, hoe waardevol ze ook zijn voor het bedrijf."

Ook andere maatstaven, zoals het residual income (winst na aftrek van de vermogenskosten), vertonen volgens Bouwens dezelfde tekortkomingen. Hij oppert dat zou kunnen overwogen worden om niet-financiële maatstaven in rekening te brengen, zoals klanttevredenheid of productiviteit van de medewerkers. Maar Bouwens geeft toe dat ook daar tekortkomingen moeten onderkend worden.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home