Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, February 13, 2006

Yahoo en AOL werken aan betaalde e-mail

Om spammers tegen te houden zijn bedrijven zoals AOL en Yahoo van plan om een betaalde e-mailservice te beginnen. Daarbij zou een bedrag van ongeveer één dollarcent gevraagd worden voor het versturen van een bericht. Dergelijke betalende berichten zouden niet door de spamfilters worden gestuurd en zouden gegarandeerd hun bestemming bereiken en daarbij echtheidscertificaat krijgen.

AOL en Yahoo maakten bekend dat ze één van de volgende maanden met de service zouden beginnen. Die is vooral bedoeld voor grote organisaties die heel wat e-mail versturen, maar niet wensen dat hun boodschappen verkeerdelijk worden opgevat als spam. Anderen zullen hun berichten op de traditionele manier kunnen blijven verzenden. Met de nieuwe dienst zou men ook willen optreden tegen phishing-bendes, die zich voordoen als bonafide instellingen en persoonlijke gegevens van de internaut proberen te achterhalen.

Hoewel de bijdragen, gaande van een kwart dollarcent tot één dollarcent, per mail relatief beperkt blijven, zou de services aan AOL en Yahoo enorme winsten kunnen opleveren. De providers hopen dat de duurdere verzendingskosten spammers zullen ontmoedigen. Die kunnen nu immers een oneindige hoeveelheid boodschappen versturen, zodat zelfs de kleinste responsratio winsten oplevert.

Yahoo heeft ook nog een systeem dat alleen e-mails aanvaardt van afzenders die door het systeem zijn erkend als legitieme verzenders. Op die manier zou men spammers willen tegenwerken die gebruik maken van zogenaamde gegijzelde computers om hun boodschappen te versturen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home