Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, January 17, 2006

Wereldhavens doen stoelendans

Shanghai is het voorbije jaar de grootste goederenhaven van de wereld geworden. Dankzij een groei van 17 procent tot 443 miljoen ton slaagde de Chinese havenstad er immers een grotere omzet te halen dan Singapore, dat een groei met 7,6 procent kende tot 423 miljoen ton. Maar Singapore zelf is wel de grootste containerhaven van de wereld geworden.



Ongeveer tachtig procent van de wereldwijde handel wordt getransporteerd over de zee. De export van China heeft het voorbije jaar een groei gekend van 28 procent en is het dan ook normaal dat dit zijn weerslag heeft op het zeetransport. Shanghai International Port werkt samen met haven-operator Hutchison Whampoa trouwens aan een uitbreiding van de haven om tegemoet te kunnen komen aan de groeiende vraag. Daarbij wordt 495 miljoen dollar geïnvesteerd aan het aanpassen van de Waigaoqiao-terminal.

Daanraast investeert Shanghai ook in het project Yangshan Port - 16 miljard dollar - waardoor de haven zijn behandelingscapaciteit tegen 2010 zou verdubbelen en wellicht ook de grootste containerhaven van de wereld zou kunnen worden. Shanghai staat op dat vlak op dit ogenblik op een derde plaats, na Hong Kong en Singapore.

Singapore realiseerde het voorbije jaar een recordomzet van 23,2 miljoen TEU-containers. Dat is een groei met 8,7 procent tegenover het jaar voordien. Deze groei zou er kunnen voor zorgen dat Singapore voor het eerst in zeven jaar weer de drukste containerhaven van de wereld zou worden, ten nadele van Hong Kong. Daar zou men immers de concurrentie ondervinden van Shenzhen en andere havens in Zuid-China, waar de kosten lager liggen.

Hong Kong probeert die dreiging af te wentelen door de havenkosten te verlagen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home