Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, January 17, 2006

Amerika is weg van satallietradio


In de Verenigde Staten blijkt satellietradio op weg om een groot succes te worden. De bijval van het publiek is zo groot dat analisten al stellen dat de satelliettoepassingen de redding hebben betekend van de radio.

"De Amerikaanse satellietradio is grotendeels gratis en heeft een originele programmering," voert het persbureau AFP aan. "Satellietradio is in amper vier jaar van een novelty-productgeëvolueerd tot een massafenomeen. Dat succes blijkt onder meer uit de twee Amerikaanse bedrijven, XM en Sirius, die in 2001 satellietradio begonnen aan te bieden. Tegen het eind van 2003 hadden zij samen amper één miljoen abonnees. In 2004 steeg dat naar vier miljoen en vorig jaar werd melding gemaakt van negen miljoen abonnees. Dit jaar zou datcijfer oplopen tot vijftien miljoen."

De belangstelling voor satellietradio kreeg in de Verenigde Staten een grote stimulans door Howard Stern, de Amerikaanse deejay die CBS-radio met veel radio verliet om zich op de censuurvrije wereld van de Sirius-satellietradio te werpen. Het debuut van Stern ging gepaard met heel wat mediabelangstelling, die streepjes plaatsten bij elke vloek of vunzig woord die over de lippen van Stern kwamen.

Sinds Stern in 2004 bij Sirius tekende, zag het bedrijf het aantal abonnementen van 600.000 tot 3,3 miljoen stijgen, in veel gevallen Stern-fans die hun idool volgden. XM reageerde door Bob Dylan te overtuigen met een eigen radio-programma te beginnen.

Satellietradio heeft het voordeel geen last te hebben van statische elektriciteit en een interactief karakter te hebben, waarbij abonnees de mogelijkheid hebben om naar programma's te luisteren op het ogenblik dat zij willen. In de Verenigde Staten is er het bijkomende voordeel dat het medium ontsnapt aan de overheidscensuur.

Omdat de Amerikaanse satellietradio reclamevrij is, ondervinden de programmamakers ook geen druk om het brede publiek te paaien, waardoor er een grote keuze ontstaat aan gespecialiseerde kanalen die aan bijna elke smaak tegemoet komt. Met de 160 XM-kanalen en de 125 Sirius-programma's wordt nagenoeg alle muziekgenres aangeboden, samen met een brede waaier aan nieuws-, sport- en praatprogramma's.

De enige rem voor de luisteraar is het abonnementsgeld. Zowel XM als Sirius vragen een maandelijkse bijdrage van 12,95 dollar. Bovendien moet er ook geïnvesteerd worden in gespecialiseerde ontvangstapparatuur. Die markt zou dit jaar een omzet halen van 400miljoen dollar, tegenover 362 miljoen dollar vorig jaar.

Beide bedrijven hebben ook samenwerkingsverbanden gesloten met fabrikanten als Samsung en Pioneer om in te spelen op de evoluties in MP3-technologie en computertoepassingen die de nieuwe richting van het entertainment-gebruik lijken aan te sturen.

"Sinds zijn schepping in 1895 is de radio erin geslaagd om zichzelf altijd te vernieuwen om bij te blijven met de nieuwe ontwikkelingen," stipte Gary Shapiro, voorzitter van deConsumer Electronics Association, aan. "Het medium heeft op dit ogenblik op de meest uiteenlopende plaatsen toegang tot het publiek. De brede waaier aan content en formats vormt op dit ogenblik één van de grote troeven van het medium."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home